PERSOALAN
OBJEKTIVITI, SUBJEKTIVITI, PENGADILAN MORAL DAN SEBAB-MUSABAB DALAM PENTAFSIRAN
SEJARAH
Setelah menjalankan penyelidikan, akhirnya sampailah ketikanya
untuk membuat pentafsiran terhadapnya. Dan masalah pertama yang harus diperhatikan
adalah tentang keterlibatan (involvement)
seorang sejarawan terhadap kajiannya, iaitu sama ada dia harus terikat
(attached) ataupun terpisah (detached) daripada kajiannya. Dalam hal
ini, kita sudah menjelaskan sebelumnya tentang hubungan antara subjek dengan
objek. Sesuatu ilmu yang benar-benar tulen dikatakan perlu membuat pemisahan
mutlak antara kedua-duanya, yakni antara pengkaji (subjek) dengan kajiannya (objek). Untuk mencapai taraf objektif dan
saintifik, seharusnya yang didedahkan hanyalah unsur-unsur yang berkaitan
dengan objek. Dengan mengetepikan unsur-unsur yang berkaitan dengan subjek,
maka keunggulan (virtue) itu terletak
pada adanya pemisahan perasaan subjektif manusia daripada kajiannya.
Dengan memahami konsep subjek
dengan objek, atau sifat subjektif dan objektif dalam ilmu, kini sampailah
kepada persoalan subjektiviti dan objektiviti dalam sejarah. Dengan konsep
subjektiviti di sini, ia bermaksud sejarah sebagai ditulis atau dikisahkan
(histoire-recite). Dan dengan konsep objektiviti pula,
ia bermakna sejarah sebagaimana terjadinya (histoire-realite). Sesuai dengan konsep dan definisi
ini, timbullah dua aliran pemikiran yang cuba mempertahankan keunggulannya
masing-masing, iaitu aliran sejarah subjektif dan aliran sejarah objektif.
1. Objektiviti
Pertama-tama tentang aliran objektif, seperti yang
disebutkan dulu, ia muncul berdasarkan tradisi empirisme John Locke dan juga
positivisme Auguste Comte yang melihat adanya pemisahan mutlak antara subjek
dengan objek. Tradisi inilah yang menjadi asas kepada aliran sejarah objektif
yang diperjuangkan oleh Leopold von Ranke (1795 - 1886). Bagi Ranke, matlamat
pengajian sejarah adalah untuk menggambarkan kejadian-kejadian
"sebagaimana sebenarnya berlaku" (wie
es eigentlich gewesen), yang membiarkan fakta-fakta sejarah bercakap dengan
sendirinya tanpa penglibatau sejarawan. Inilah juga yang dimaksudkan dengan
historisisme, yang menurut Peter Geyl, ia bermakna menjauhkan dirt dari
pengadilan, penerimaan atau pengakuan yang tidak ada darjah-darjah kecuali dari
apa yang dibekalkan oleh proses sejarah sendiri.
Dengan hasrat untuk melahirkan
karya sejarah objektif inilah maka pada tahun 1896 Lord Acton (1834 - 1902)
melancarkan projek penulisan 'Cambridge
Modern History' yang terkenal itu. Dalam katakata aluannya kepada para
penyumbang projek ini, belian menegaskan bahawa "we shall avoid needless utterance of opinion or service of a cause.
Contributors will understand that our Waterloo must satisly French and English,
Germans and Dutch alike; that nobody can tell, without examining the list
of authors, where the Bishop of Oxford laid down the pen and whether Fairbairn
or Gas quet, Liebermann or Harrison, took it up". Pendeknya, biarlah
gambaran para sejarawan tentang sesuatu peristiwa itu serupa sahaja dan memuaskan
hati setiap pihak, tanpa sebarang perasaan subjektif atau sikap berat sehelah
(bias). Pendirtan seperti ini juga
didukung oleh Ratzel, Helmolt, Fustel de Coulanges, Xenopol, dan juga Langlois.
Demikianlah, berkembangnya
aliran sejarah objektif adalah berasaskan kepada keyakinan tentang kemampuan
memperoleh faktafakta sejarah yang muktamad. Malah kecenderungan ini berkait
rapat dengan kepercayaan bahawa sejarah ialah sejenis sains, dan kerana itu
mampu menghasilkan karya yang bersifat saintifik dan objektif sebagaimana
dalam kajian sains tabii.
2. Subjektiviti
Bagaimanapun semuanya itu tidaklah dapat diterima oleh
aliran sejarah subjektif, yang sejak bermulanya penulisan sejarah sehingga
kini, ia memang mempunyai pengaruh yang besar dan luas. Malah kenyataan bukan
sahaja menunjukkan yang penulisan sejarah subjektif semacam tidak dapat
dielakkan (inevitable), tetapi juga
dianggap sebagai sesuatu yang penting dan unggul (virtue). ini kerana faktor semula jadi manusia sendiri, yang
merniliki nalurt dan kecenderungan memilin dan mernihak kepada sesuatu yang
diminatinya atau dianggapnya sebagai penting dan utama. Hakikat inilah yang
ditegaskan oleh G. Lichtenherg, seorang filosuf Jerman, bahawa manusia selalu
memihak, sekalipun ia tidak memihak, itupun merupakan suatu pilihan. Ia lalu
termasuk kelompok orang yang tidak memihak.
Apakah sebab-sebab yang mendorong
pembentukan aliran sejarall subjektif ini? Memang banyak sebabnya. Tetapi
antaranya adalah kerana faktor nalurt atau kecenderungan semula jadi manusia
sendiri yang suka memilin (select) sesuatu
yang dianggap penting dan berguna, serta mengetepikan (omit) sesuatu yang dianggapnya tidak penting
dan tidak berguna. Di samping itu
terdapat pula faktor agama dan ideologi yang membentuk pegangan dan tindakan
seseorang. Semakin kuat komitmen manusia kepadanya, maka semakin besarlah
kemungkinannya bersikap subjektif. Hasilnya, jadilah tindakan atau penulisannya
itu sebagai bersifat memihak, komited dan terlibat (engaged).
Tentang Agama Islam misalnya,
sudah ditenrukan bahawa manusia bukan sahaja mempunyai status sebagai Khalifah
Allah (wakil Allah) di muka bumi, bahkan juga sebagai Abdullah (Hamba Allah).
Sebagai wakil Allah, fungsi manusia adalah untuk melaksanakan tugas memakmurkan
muka bumi ini menurut keredaanNya. Sedangkan sebagai hamba Allah, tugas manusia
adalah untuk melaksanakan ibadah atau pengabdian dalam pengertian yang seluas-luasnya
kepada Allah. Antara tugas dan tanggungjawab manusia Muslim ialah berjihad,
yakni menegakkan kalimah atau ajaran Allah di muka bumi, dan juga berdakwah,
yakni menyeru manusia ke jalan Allah. Dengan itu seorang intelektual Muslim
bukanlah bersifat neutral atau berkecuali, tetapi bersifat functional
atau bertanggungjawab melaksanakan kewajipannya itu. Maka tidaklah mungkin
seorang sejarawan Muslim yang bertaqwa atau beriman dan beramal salin akan
mengabaikan kewajipan berjihad dan berdakwah ini dalam penulisan sejarahnya,
walaupun akan dituduh sebagai sejarah propaganda belaka.
Adapun tentang ideologi atau
aliran falsafah sekular, antara jenisnya yang banyak mempengaruhi manusia
umumnya dan golongan sejarawan khususnya ialah semangat patriotisme dan nasionalisme,
disamping relativisme, Marxisme dan Darwinisme (evolusionisme). Tentang nasionalisme misalnya,
sebagai ciptaan Barat, ia memperjuangkan kepentingan dan prasangka nasional.
Malah ia juga yang melahirkan pendekatan Asia-centric atau Malay-centric,
sebagai reaksi terhadap pendekatan Euro-centric
atau Anglo-centric.
Tentang relativisme, iaitu
keyakinan tentang berlakunya perubahan nilai dengan berubahnya ruang dan waktu,
tidaklah dapat dinafikan yang sejarawan turut dipengaruhi oleh iklim pendapat
(climate of opinion) atau semangat zamannya
(Zeitgeist). Dalam konteks masa
kini, sikap 'present-mindedness' menjadikan
seseorang sejarawan lebih menekankan keperluan dan kepentingan masa kini.
Masalah ini ada kalanya disebut sebagai nunc pro tunc (masa kini untuk
masa lampau). Yakni, nilai masa kini menjadi kayu ukur untuk masa lampau.
Antara tokoh-tokoh utamanya ialah Carl L. Becker (1873 - 1945) dan Charles
A. Beard (1874 - 1948). Bagi Carl Becker misalnya, beliau menganggap bahawa
penulisan sejarah ditentukan oleh ahli sejarah sendiri, yang mempunyai akal
fikiran, tujuan, pemilihan dan kecenderungan yang berasaskan pengalamannya
pada zaman tertentu. Oleh kerana keadaan sosial sentiasa mengalami perubahan,
maka kebenaran sejarah pun tidaklah mutlak tetapi relatif atau berubah-ubah.
Demikian juga bagi Charles Beard, beliau turut menegaskan bahawa "sejarah
ialah pemikiran sezaman mengenai masa lampau". Ia merupakan hasil penulisan
ahli sejarah yang mempunyai kepercayaan, nilai-nilai atau prasangka yang dipengaruhi
oleh pengalaman zaman tertentu. Sebab itu bagi Beard, Ranke sebenarnya tidaklah
menulis sejarah objektif, bahkan cuma menulis sejarah politik sahaja dan malah
cuba mempertahankan kepentingan kelas-kelas konservatif yang berkuasa di Eropah.
Dalam konteks ini, Benedetto
Croce (1866 - 1952) sendiri pernah menegaskan bahawa "semua sejarah ialah
sejarah sezaman". Dan Collingwood yang dipengaruhi olehnya juga menganggap
bahawa semua sejarah ialah sejarah pemikiran, yang memerlukan sejarawan menggambarkan
kembali dalam fikirannya pengalaman-pengalaman yang lalu (re-enactment
of past experience). Untuk melakukan semuanya ini, sejarawan harus memilih
(select), menyisip (interpolate),
dan mengkrttik (criticize). Jadi
ia tidaklah boleh bergantung pada ingatan dan kewibawaan (memory and authority) fakta-fakta sejarah. Konsep sejarah seperti inilah yang disebut
oleh Louis Gottschalk sebagai "contemporaneity
of evidence", cuba diperoleh pengertian oleh sejarawan dengan cara
mengkaji sejarah dari sudut masa kini, yang melibatkan peribadi dan pengetahuannya
sendiri.
Akibat daripada sebab-sebab
tersebut, maka hasilnya lahiriah penulisan sejarah yang bersifat subjektif
dalam berbagai-bagai bentuk dan rupa. Pertama, dan segi tujuannya, bagi mereka
yang komited terhadap agama atau ideologi tertentu, sudah pasti akan mengambil
kesempatan menjalankan dakwah atau propaganda melalui karya-karya sejarah
mereka. Dalam pensejarahan Kristian umpamanya, tujuannya tidak lain adalah
untuk menegakkan kesucian ajaran Kristian. Dan dalam karya-karya oleh sejarawan
Nazi, jelas terpancar tujuannya untuk membuktikan keunggulan bangsa Arya.
Sedangkan melalui karya-karya sejarawan Komunis, ia mengandungi propaganda
Marxisme dan polisi-polisi Komunisme. Apalagi bagi sejarawan yang bersemangat
nasionalisme, maka penulisannya sudah tentu hanya menekankan kepentingan dan
keutamaan bangsa. Pendek kata, unsur-unsur propaganda atau 'partisanship'
kelibatannya semacam tidak dapat dielakkan (inevitable)
sama sekali.
Memang dari suatu segi sejarah
propaganda boleh menjejaskan konsep penulisan sejarah yang saintifik. Tetapi
kenyataan menunjukkan bahawa karya-karya sejarah yang paling berpengaruh ialah
yang bersifat propaganda. Misalnya,
lihat saja karya klasik Clarendon, History of the Rebellion, atau karya Abbe Raynal, Philosophical History of the Indies, atau
karya Henry Wilson, Rise and Fall of
the Slave Power in America, serta biografi Frederic Masson tentang Napoleon Bonaparte. Demikian juga karya
Vernon L. Parrington, Main Currents
of American Thought, dan karya Winston Churchill, World Crisis.
Bukan sahaja dan segi tujuannya,
bahkan juga dalam aspek-aspek lainnya, turut dipengaruhi oleh sikap subjektif
sejarawan, apabila mereka memilih aspek tertentu dan mengetepikan yang lain.
Tentang pengertian sejarah misalnya, mereka yang bersikap objektif cenderung
memilih pengertian sejarah sebagai kisah-kisah yang berlaku pada masa lampau.
Sedangkan mereka yang beraliran subjektif dan relativis menolak takrif konvensional
itu, sebaliknya menganggap sejarah sebagai suatu kajian atau penyelidikan
yang dilakukan oleh sejarawan. Sebenarnya dengan memilih salah satu antara
kedua-dua takrif ini, maka sejak awal-awal lagi seorang sejarawan sudah menonjolkan
subjektivitinya. Sebab itulah bagi Carr, setiap percubaan untuk menjawab soalan
"apakah sejarah?" maka jawapannya secara sedar atau tidak mencerminkan
kedudukan kita pada sesuatu zaman, serta bagaimana tanggapan kita terhadap
masyarakat dalam kehidupan kita. Inilah yang disebutkan sebagai “present-mindedness” seperti yang dibahaskan
itu.
Lebih-lebih lagi tentang punca
atau fakta sejarah, semakin jelaslah menonjolkan subjektiviti sejarawan. Memang
bagi Ranke, kita harus percaya kepada bukti atau dokumen sejarah untuk menghasilkan
sejarah objektif. Sejarah objektif akan membiarkan dokumen bercakap dengan
sendirinya, tanpa memerlukan sebarang penjelasan lagi. Tetapi benarkah dokurnen
berupaya menjelaskan segala-galanya, tanpa penglibatan sejarawan? Yang jelas,
sejarawan bukan sahaja terpaksa menghadapi bukti sejarah yang terbatas, bahkan
juga bukti-bukti yang sudah dipilih atau ditentukan coraknya sejak awal lagi.
Realiti sejarah menunjukkan betapa banyaknya bukti sejarah yang telah mengalami
penapisan atau kerosakan, terutama oleh golongan yang lebih berkuasa dan kuat.
Samalah halnya dengan sistem politik masa kini yang tidak membenarkan penyebaran
maklumat yang bertentangan dengan dasar-dasarnya atas alasan bahawa ia mengancam
keselamatan negara (atau keselamatan kerajaan?). Dapatkah suasana pengawalan
atau pembanterasan maklumat atau bukti-bukti sejarah seperti ini mampu menghasilkan
sejarah yang objektif dan tepat menurut keadaan sebenamya?
Tidak cukup dengan bukti-bukti
yang terbatas atau dibataskan itu, pengaruh subjektiviti sejarawan sendiri
menjadikan hasrat melahirkan sejarah objektif semacam impian belaka. Bukti
yang sama telah ditafsirkan dengan berbagai-bagai pengertian oleh para sejarawan.
Misalnya, lihat sahaja tafsiran yang diberikan terhadap istilah-istilah seperti
persamaan (equality) dan kebahagiaan
(happiness) yang terkandung dalam
Pengisytiharan Kemerdekaan Amerika tahun 1776. Demikian juga semboyan-semboyan
persamaan (equality), kebebasan
(liberty), dan persaudaraan yang tercetus dalam Revolusi Perancis
1789. Memang kebanyakan sejarawan cuba memberikan tafsiran terhadap istilah-istilah
tersebut persis seperti yang terdapat dalam kamus, atau barangkali lebih mendalam
sedikit menurut pandangan falsafah. Malangnya hampir keseluruhan tafsiran
sejarawan menyeleweng belaka, lantaran tidak mengenali siapakah sebenarnya
tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan Amerika dan juga Revolusi Perancis itu. Sebenarnya
hampir keseluruhan angkatan tentera Amerika dan para pemimpinnya seperti Washington,
Franklin, Jefferson, John Adams dan lain-lainnya merupakan tokoh-tokoh Freemason
yang aktif. Jadi bukan sahaja kelahiran Amerika digerakkan oleh tokoh-tokoh
Freemason, bahkan perlembagaan dan juga struktur pentadbirannya juga ialah
idea Freemason. Demikian juga tokoh-tokoh Enlightenment
yang menggerakkan Revolusi Perancis, seumpama Montesqueiu dan Voltaire,
semuanya adalah pendekar Freemason yang kesohor. Sebenarnya semboyan-semboyan
tersebut adalah merupakan semboyan asasi Freemason sendiri (Protocols 1:
25 dan 9: 3), yang maksudnya bukanlah ditujukan kepada semua bangsa atau manusia,
tetapi untuk meraih simpati orang terhadap nasib mereka yang terus-menerus
dalam keadaan merempat dan tertindasan
Jelaslah bahawa tafsiran sejarawan
yang berasaskan sikap subjektif dan kaca mata masa kini (present-mindedness) itu sama sekali tidak
secocok dengan perjalanan sejarah yang sebenamya. Walaupun bukti-bukti dan
dokumen sejarah masih tersimpan dengan sempurna sampai kini, namun ia tidaklah
mampu bercakap sendiri untuk menjelaskan keadaannya yang sebenar.
Demikian juga apabila sejarawan
memilih tema-tema tertentu, maka semakin sukarlah untuk mengelakkan diri daripada
bersikap subjektif terhadapnya Sekali lagi faktor agama atau ideologi politik
memainkan peranan yang besar dalam menentukan pemilihan atau tekanan kepada
tema-tema tertentu. Seorang sejarawan
yang beraliran politik, Whig misalnya tentu akan menekankan konsep liberal
dan menentang kuasa mutlak raja. Sebab itulah Herbert Butterfield dalam bukunya,
Whig Interpretation of History (1929)
telah mendedahkan kesilapan konsep "history as a history of liberty"
tersebut. Seorang sejarawan Marxis pula lebih tertarik kepada tema-tema
seperti, keruntuhan sistem feudalisme, kebangkitan sistem kapitalisme, imperialisme
moden, perjuangan kelas buruh, gerakan petani, penyamun sosial, gerakan wanita
dan revolusi. Sedangkan seorang sejarawan nasionalis tentunya lebih gemar
menekankan tema anti-kolonialisme dan gerakan nasionalisme. Atau lebin jauh
dari itu, ditekankan tentang kegemilangan masa lampau bangsa pribumi sebelum
kedatangan penjajah, seperti yang dilakukan oleh Abdul Hadi Hassan dalam karya
besarnya, Sejarah Alam Melayu. Atau
bagi sejarawan yang menyokong kerajaan nasional, tema-tema yang dipilihnya
sudah tentu yang secocok dengan gagasan dan wawasan kerajaan.
Masalah tentang tema atau
pokok persoalan (subject matter) dalam
sejarah tidak syak lagi melibatkan unsur nilai dan falsafah hidup manusia
itu sendiri. Sejarawan yang mementingkan politik sudah tentu akan menekankan
persoalan politik dalam penulisannya. Demikian juga yang mementingkan ekonomi,
atau kebudayaan, atau pemikiran dan sebagainya, sudah tentu turut mempengaruhi
penulisan sejarahnya. Apalagi sejarawan yang mengutamakan kerohanian dan akhlak,
tentu sekali akan membesar-besarkan persoalan-persoalan seperti ini.
Kedudukan ini akan menjadi
semakin ketara apabila sejarawan memilih pendekatan tertentu dalam penulisannya.
Seorang sejarawan Marxis terutamanya, sudah tentu lebih tertarik kepada model
Marxis, samalah seperti seorang sasterawan Marxis juga akan menulis dari sudut
pendekatan ini. Seperti yang disebutkan oleh E. Hobsbawm, walaupun ada sejarawan
yang menggunakan teori Marx secara menyeluruh sebagai suatu model yang lengkap,
tetapi kebanyakannya menggunakan unsur-unsur tertentu sahaja daripada teori
Marx secara 'vulgar' dalam kajian sejarahnya. Melalui penulisan ala-vulgar
Marxis ini, maka jadilah sejarah ditafsirkan menurut falsafah Marx. Misalnya
dalam persoalan penyebaban (causation) dalam sejarah, maka faktor ekonomilah yang dianggap dominan
dalam menentukan perjalanan sejarah. Situasi yang sama juga berlaku bagi sejarawan
yang tanpa sedar dipengaruhi oleh pendekatan vulgar Darwin, yang membahaskan
perkembangan sejarah berasaskan konsep evolusi yang bermula dengan Zaman Prasejarah
atau Zaman Batu. Sebaliknya bagi sejarawan yang menggunakan pendekatan Islam,
walaupun faktor ekonomi tidaklah ditolak sebagai di antara sebab berlakunya
sesuatu, namun sebab asasinya ialah Allah sendiri. Dan permulaan sejarah manusia
pula bukannya dari pertngkat manusia-haiwan pada Zaman Batu, tetapi dan manusia
istimewa yang berpangkat nabi, iaitu Adam.
Kemudiannya apabila sampai
kepada persoalan pengadilan moral (moral
judgement) dalam penulisan sejarah, sudah pasti golongan sejarawan yang
dipengaruhi agama atau ideologi tertentu tidak dapat bersikap neutral, sebaliknya
akan menjadi terlibat (involved) dan
komited di dalamnya. Arnold Toynbee misalnya, walaupun merupakan seorang tokoh
sejarawan moden yang terkemuka, namun tetap berpegang kuat kepada ajaran-ajaran
moral Kristian. Sebab itulah dia menganggap yang penyingkiran orang-orang
Arab Palestin oleh Israel itu sama ganasnya den gan pembunuhan enam juta Yahudi
oleh golongan Nazi.
Demikianlah, boleh dikatakan yang sejarah
subjektif atau yang bersifat terlibat itu tidak dapat dielakkan (inevitable) sama sekali. Dan dengan itu
pula matlamat melahirkan sejarah objektif dan neutral hampir-hampir menjadi
semacam impian (ideal) belaka. Bagaimanapun
terdapat kalangan sejarawan yang tetap mempertahankan keunggulan sejarah objektif.
Dalam hal ini mereka menolak konsep objektiviti seperti yang dipakai dalam
falsafah atau sains tabii, yang melihat adanya pemisahan mutlak antara subjek
dengan objek. Sekiranya konsep objektiviti yang ketat dalam falsafah itu dipakai
dalam sejarah, sudah tentu tidak akan wujud penulisan sejarah yang objektif.
Justeru itu konsep objektiviti dalam sejarah hams lebih longgar dari itu,
secocok dengan kenyataan hidup dan pemakaian bahasa harian.
Ada dua aspek objektiviti
yang cuba dipakal dalam sejarah. Pertama, objektif dari segi fakta sejarah,
ia diukur berdasarkan ketepatau dan kejituannya. Jadi, seperti yang disarankan
oleh Ranke sebelumnya, yang dikatakan sejarah objektif itu tidak lain ialah
penulisan yang berdasarkan fakta atau kenyataan sejarah yang sebenarnya. Nampaknya
konsep objektiviti seperti ini tidak begitu diterima oleh sejarawan kerana
ia masib bertolak daripada konsep dikotomi antara subjek dengan objek. Padahal,
seperti yang dijelaskan tadi, konsep pemisahan mutlak seperti yang dipakai
dalam falsafah atau sains tulen itu dianggap kurang secocok dengan pemakaiannya
dalam sejarah.
Dengan menolak aspek objektiviti
dari segi fakta itu, lalu disarankan bahawa aspek objektiviti dalam sejarah
seharusnya dilihat dari segi pentafsiran sejarawan sendiri yang bersifat adil
dan jujur atau dalam erti kata yang lain, bersikap neutral atau tidak memihak
dan berat sebelah. Misalnya, kalaupun seseorang sejarawan itu menganut agama
atau ideologi tertentu, namun kalau pentafsirannya bersifat neutral, yakni
tidak memihak kepada keyakinannya sendiri, maka itu sudah dianggap sebagai
objektif. Bagaimanapun, seperti yang dihujahkan sebelumnya, alangkah sukarnya
bagi sejarawan yang komited dengan agama atau ideologi tertentu itu untuk
bersikap neutral dalam menghadapi isu-isu yang menyentub keyakinannya. Lagipun,
bukankah neutralisme itu send in termasuk sejenis sikap subjektif juga?
Seseorang yang tidak berpihak itu juga bererti memilih sikap tertentu
dan menolak sikap-sikap lain. Malah neutralisme itu sduah merupakan suatu
aliran faham yang tersendiri dan mandiri, samalah seperti aliran-aliran pemikiran
lainnya.
Dengan anggapan bahawa sejarah
subjektif sebagai tidak dapat dielakkan itu tidaklah bererti yang sejarah
objektif tidak dapat dicapai sama sekali. Dalam batas-batas yang tidak bercanggah
dengan agama atau ideologi yang diyakini, memang kita harus bersikap optimis
untuk melahirkan penulisan sejarah yang objektif, adil dan jujur.
Pengadilan Moral
Dengan menolak objektiviti dan menerima
subjektiviti dalam sejarah, maka dengan sendirinya seorang sejarawan kelihatan
semacam cuba memihak atau bersikap berat sebelah dalam kajiannya. Dari sinilah
pula lahirnya masalah penilaian etik atau pengadilan moral (moral judgement), iaitu apabila sejarawan didapati dengan sengaja
atau tidak sengaja menilai atau menghukum sesuatu, baik dengan memuji atau
mengejinya, dengan menggunakan perkataan-perkataan seperti balk, mulia, kejam,
ganas, atau label-label yang digunakan oleh media Barat terhadap setengah
golongan Muslim seperti terrorist,
aggresor, extremist, separatist, fanatic, militant dan lain-lainnya.
Sejauh manakah terdapat persetujuan di kalangan ahli sejarah tentang penerapan
pengadilan moral dalam sejarah? Sama
seperti isu-isu sebelumnya, ternyata kalangan sejarawan sekular terus berbentur
pendapat dalam menghadapinya, malah sentiasa berkonflik dalam mencart kepastian
tentangnya. Dan dalam hal ini, terdapat dua aliran pemikiran yang bertentangan,
iaitu golongan yang menerima dan golongan yang menolak kehadiran pengadilan
moral dalam sejarah.
1. Konservatif
Pertama sekali bagi golongan yang
menerimanya, sebagai aliran konservatif, kemunculannya boleh dikatakan bermula
dengan kemunculan kesedaran tentang sejarah itu sendiri. Dan dalam hal ini,
Herodotus sendiri dikatakan telah merintis jalan melakukannya, den gan cara
memuji kemenangan Greek dalam pertempuran di Marathon dan Salamis, serta
menganggap Athens sebagai penyelamat negara-negara Greek. Sebaliknya dia
menuduh raja-raja Farsi sebagai angkuh, kejam dan ganas kerana tindakan mereka
menakiuki Greek. Bagaimanapun ada juga ketikanya dia menyesali tindakan Athens
yang menyokong pemberontakan Jonia, serta memuji keberanian askar-askar Farsi sekalipun
tewas dalam pertempuran Salamis. Dalam hal ini Herodotus didakwa sebagai
dipengaruhi oleh tradisi epik sejak Homer, dengan menjadikan karya sejarahnya
untuk memaparkan keberanian dan keperwiraan orang-orang Greek yang berjaya
mempertahankan maruah dan kedaulatau mereka daripada serangan musuh yang lebih
besar.
Tentang Thucydides, memang
beliau dikatakan menekankan soal objektiviti dalam kajiannya, bahkan tidak
pula melakukan pengadilan moral dalam karyanya itu. Bagaimanapun pendiriannya
yang menyalahkan jeneral-jeneral Athens itu menimbulkan tuduhan di kalangan
penulis Athens sendiri bahawa beliau adalah seorang pengkhianat negara.
Dengan kebangkitan pensejarahan
Rom, unsur pengadilan moral telah dipergunakan dengan seluas-luasnya. Livy
umpamanya, telah memuji zaman Rumawi kuno kerana masyarakatnya memuliakan
nilalnilal utama Rumawi (virtus Romana), sebaliknya mengutuk zaman kerana masyarakatnya mengabaikan
kod etika itu. Demikian juga dia memuji zaman lama yang mengamalkan sistem
republik yang menjaga hak asasi rakyat. Sebaliknya Tacitus mengutuk sistem
diktator yang diamalkan oleh maharaja- maharajanya. B aginya, fungsi terpenting
sejarah ialah mengenang jasa-jasa daripada dilupakan, serta mengelak daripada
celaan dan kutukan anak-cucu. Demikian juga Plutarch, turut menekankan persoalan
moral dalam karyanya Parallel Lives,
bahkan berjaya pula dalam usahanya itu. Memang jika diamati, terdapat
sifat kebangsaan di kalangan sejarawan Rom itu, oleh kerana mereka gemar memuji
bangsa Rom sebagai bangsa yang terbaik, dan sebaliknya mengeji atau mengecilkan
bangsa-bangsa lain. Tetapi pada umumnya tindakan ini lebih merupakan cara
untuk membimbing masyarakat Rom ke arah suatu keadaan atau sifat yang mulia.
Adapun tentang sejarawan Krtstian
pada Zaman Pertengahan, tidak syak lagi merekalah yang paling banyak mengamalkan
pengadilan moral, sejajar den gan peranan mereka sebagai tokoh-tokoh agama
yang bertanggungjawab mengajarkan moral kepada para penganutnya.
Bagaimanakah situasinya pada
Zaman Moden ini? Sebenarnya pada zaman inilah pengaruh pengadilan moral mulai
dipertikaikan, walaupun kelihataunya aliran konservatif masih kuat pengaruhnya.
Misalnya, tokoh-tokoh Sejarawan be sar abad ke- 18 seumpama Gibbon, Hume,
Rollin, Robertson, Raynal dan Voltaire, semuanya menerima konsepsi Bolingbroke
bahawa sejarah ialah pengajaran falsafah melalui teladan philosophy teaching by example), dan golongan
sejarawan bertanggungjawab mengajarkannya. Malah pada abad ke-19 juga, terutama
di England pada zaman Queen Victoria (1837 - 1901), ia merupakan zaman moraliti,
atau moraliti merupakan semangat zamannya (zeitgeist), hingga pengaruhnya meliputi setiap bidang kehidupan dan
ilmu pengetahuan. Pada zaman inilah terkenalnya gaya Victoria (Victorian style), dengan tokoh-tokoh sejarawan
yang juga merupakan pemimpin moral, yakni memainkan dua peranan sekaligus.
Antara tokoh sejarawan lnggeris
pada zaman Victoria itu ialah Thomas Carlyle, yang mana seperti John L. Motley,
menganggap bahawa pengadilan moral bukan sahaja merupakan kecenderungan setiap
orang, bahkan merupakan kewajipan yang tertinggi. Namun tokoh yang paling jelas komitmennya kepada fungsi
moral dalam sejarah ialah Lord Acton, yang pada tahun 1895 dilantik sebagai
Regius Professor di Universiti Cambridge.
Baginya, walaupun pendapatpendapat berubah, tabiat-tabiat berubah,
kepercayaan-kepercayaan timbul dan tenggelam tetapi hukum moral telah diukirkan
di atas kepingan logam yang abadi (Opinions alter, manners change, creeds rise
and fall, but the moral law is written on the tablets of eternity). Bukan
sahaja tokoh-tokoh tersebut, bahkan tokoh-tokoh kontemporari seumpama Isaiah
Berlin, Veronica Wedgwood, dan Arnold Toynbee, semuanya menekankan kepentingan
dan kewajipan moral dalam sejarah. Tentang Arnold Toynbee misalnya, baginya
pengusiran orang-orang Arab dari Palestin oleh orang-orang Yahudi itu sama
besar jenayahnya dengan pembunuhan enam juta orang-orang Yahudi oleh Hitler.
Dan sama seperti semangat Isaiah Berlin dalam syarahannya yang berjudul "Historical Inevitability", Adrian
Oldfield juga dalam rencananya yang bertajuk "Moral Judgements in Histoty" menganggap bahawa masalah
pengadilan moral tidak dapat dielakkan (inevitable)
dalam penulisan sejarah.
2. Progresif
Sesuai dengan ciri konflik yang terdapat
dalam aliran sekular tersebut, maka timbullah reaksi terhadap golongan
konservatif. ini bermula dengan kemunculan konsep sejarah saintifik atau
objektif yang dipopularkan oleh Leopold von Ranke (1795 - 1886) pada abad
ke-19. Bagi Ranke, oleh kerana matlamat kajian sejarah adalah untuk memaparkan
perkara yang sebenarnya berlaku, maka unsur pengadilan moral haruslah
diketepikan kerana ia bukanlah tugas ahli-alili sejarah. Penulisan sejarah
objektif tidak dapat dicapai sekiranya ahli sejarah dipengaruhi oleh pengaruh
atau nilai sezaman (zeitgeist).
Sebagai aliran progresif dan
pragmatik, golongan ini memang menarik perhatian sejarawan yang cuba mempertahankan
sejarah sebagal suatu disipin yang tersendiri dan terpisali daripada disiplindisiplin
lain. Bagi Herbert Butterfield misalnya, beliau berpendapat bahawa
pengadilan moral adalah tidak bersangkut-paut dengan penyiasatau (sejarah) dan asing kepada ruang intelek sejarah saintifik. Sedangkan
bagi G. Kitson Clark pula, adalah lebih balk jika ahli sejarah cuba memahami
dan menjelaskan sesuatu daripada bertindak sebagai seorang hakim. Masalah-masalah
moral terpisah daripada sejarah, dan kerana itu sebaiknya diserahkan sahaja
kepada golongan lain, seperti ahli agama, ahli falsafah atau ahli perundangan.
Jadi berdasarkan pandangan golongan progresif
tersebut, terdapat dua alasan utama kenapa mereka menolak pengadilan moral.
Pertama, kita tidak dapat menerapkan pengadilan
moral dalam sejarah, justem nilai-nilai adalah bersifat relatif atau berubah-ubah
menurut ruang dan waktu. Kita mungkin boleli menerima sesuatu yang berasaskan
fakta-fakta yang bersifat objektif, tetapi tidak dapat menerima tafsirantafsiran
yang bersifat subjektif. Seperti yang dijelaskan sebelumnya, tafsiran
sejarah biasanya dipengaruhi oleh nilai-nilai tertentu. Bagi golongan progresif,
oleh kerana nilai-nilai ini berbeza-beza dan henibahubah, sudah tentu tidak
dapat dikenakan pada setiap masa dan tempat. Lagipun, masa lampau sudahpun
berlalu, dan tidak ada lagi pada masa kini untuk diadili. Yang berialu biarlali
berlalu, dan tidak perlu dihakirni lagi. Lagipun, apakah faedahnya mengadili
masa lampau dalam pengajian sejarah saintifik?
Yang kedua, sejarah sebagai
suatu disiplin ilmu yang kbusus dan tersendiri tidak harus bercampur-aduk
atau bersatu dengan bidangbidang lain, seperti agama atau moral. Biarlah
masalah sejarah diserahkan kepada ahli-ahli sejarah sahaja, dan masalah agama
dan moral diselesaikan oleh ahli-ahli agama dan moral. Setiap bidang mempunyai
ahli-ahlinya sendiri, serta memainkan peranan dalam lingkungannya masing-masing.
Dalam erti kata yang lain, hujah-hujah golongan progresif ini adalah berasaskan
nilai-nilai relativisme dan dual isme.
Bagaimanapun, pendirian golongan
progresif ini ternyata tidak dapat bertahan. Mengenai hujab pertama uuipamanya,
benarkali yang ada cuma nilal-nilal relatif? Dalam pengajian etika atau moral, kita mengetahui
adanya dua sistem, iaitu etika deskrtptif dan etika normatif. Etika deskriptif
merupakan kaj ian tentang berbagai-bagai Si stem moral yang wujud dalam sejarah, tanpa membuat penilaian atau
pengadilan terhadapnya. Dan kerana banyaknya sistem yang ada, dan berbeza
pula antara satu dengan yang lain, maka timbullah anggapan babawa nilai itu
bersifat relatif. Antara sebab utama timbulnya perbezaan sistem moral ini
terletak pada matlamat terakhir atau tertinggi (summum bonum) yang ingin dicapai, misalnya apakah yang dianggap paling
bemilai di sisi manusia. Ada yang berpegang pada matlamat 'kelazatan' (hedonism), atau 'kegunaan' (utilitarianism), atau kemajuan progress), kesempurnaan (perfect), dan sebagainya. Pendek kata, setiap golongan atau aliran mempunyai
summum bonum yang tersendiri.
Tetapi di samping etika deskrtptif
yang bersifat relatif, terdapat pula etika normatif yang bersifat absolut
(ethical absolutism). Berbeza daripada
yang pertama, etika normatif bukan sahaja cuba menilai atau mengadili sistem-sistem
moral yang ada, bahkan mencadangkan sistem moral alternatif yang dianggap
terbaik, standard dan universal. Misalnya terdapat etika perubatan atau perundangan
yang dipatuhi oleh para pengamal profesion ini. Ataupun ajaran-ajaran tertentu
yang diterima semua agama dan ideologi, seperti ikhlas, amanah, pemurah dan
sebagainya. Nilai-nilai yang absolute atau abadi inilah yang dikenali
sebagai philosophia perennis, iaitu
kebenaran yang abadi dan tidak berubah yang diketahui secara menyeluruh.
Bukan sahaja dalam falsafah
etika, bahkan dalam agama Islam sendiri terdapat ajaran yang bersifat absolute
dan juga yang bersifat relatif. Ajaran-ajaran yang absolute atau kekal
itu dikenali sebagai Qat'iyyah, yakni
jelas dan tegas, atau al-ma'lum mm ad-dini
bi aldarurat, yakni yang dikenali dan diketahui umum. Sedangkan ajaran-ajaran
yang relatif disebut sebagai Zanniyah atau ijtihadiyah yakni
kurang jelas serta berbeza-beza. Sekiranya ajaran-ajaran Qat'iyyah itu berdasarkan Nas-Nas al-Quran
dan Hadis secara jelas dan terang, tetapi ajaran-ajaran Zanniyah lebih merupakan prinsip-prinsip
umum melalui ijtihad para ulama. Walaupun ia merupakan ijtihad, namun ia tetap
merupakan hukum yang pasti selagi tidak terdapat ijtihad lain yang membatalkannya.
Jelaslah bahawa baik di dalam
falsafah mahupun di dalam agama Islam terutamanya, terdapat pengakuan tentang
wujudnya nilai atau ajaran-ajaran yang bersifat absolute dan relatif.
Dan khusus dalam sejarah sendiri, Lord Acton juga menekankan kepentingannya
kerana memang terdapat yang disebutnya nilai-nilai ulung atau kanun moral
am. Dengan mengutuk perbuatan-perbuatan jenayah, dapatlah sejarah menjadi
pedoman kepada manusia dan dapat membantu mewujudkan kehidupan yang lebih
sempurna.
Selain itu, konsepsi relativiti
itu sendiri mengandungi unsur-unsur destruktif di dalam dirinya sendiri. Dari
segi logiknya, sekiranya segala sesuatu itu bersifat relatif, maka konsep
relativiti itupun seharusnya bersifat relatif juga. Sekiranya unsur absolute
dalam sejarah ditolak, maka unsur relativiti yang absolute juga tertolak.
Pendeknya, seperti hukum dialektika Hegel, tidak ada tesis (idea) yang kekal, kerana pasti ada antitesisnya.
Dan hasilnya dalam bentuk sintesis itu sendiri merupakan tesis baru, yang
akan ada pula antitesisnya. Demikianlah seterusnya. Jadi yang dikatakan doktrin
relativiti itu juga dapat berubah.
Kemudiannya tentang hujah
yang kedua, iaitu konsep ilmu yang bersifat dualistik atau terpisah dengan
yang lain-lainnya, tidaklah dapat diterima oleh perkembangan ilmu yang semakin
menuju ke arah rapprochement atau
kedekatan antara satu sama lain. Berbalik kepada konsep disiplin, telah kini
sudah dicabar oleh konsep inter-disiplinari. Dan yang dikatakan sifat autonomi
ilmu itu kini sudah dicabar oleh sifat heterenomi ilmu. Jika semuanya ini
dikaitkan dengan ajaran Islam, ternyata sifat dualisme ilmu itu tidak ada
tempatnya sama sekali, oleh kerana Islam mengajarkan konsep ilmu yang bersepadu
(integrated) dengan Aqidah, Syariat
dan Akhlak atau moral. Jadi dalam hubungannya dengan pengadilan moral ini,
sudah tentu sejarah tidak dapat dipisahkan dengan ajaran moral.
Sebenarnya konsep ilmu yang
bersepadu ini adalah bertolak daripada masalah fungsi atau tugas sejarawan
itu sendiri. Jika bertolak daripada konsep sejarah saintifik, maka tugas sejarawan
tidak lebih cuma memaparkan apa yang menjadi kenyataan (is = das Sein = ma huwa al-ka 'in). Tetapi bagi golongan yang komited,
mereka lebih menekankan apa yang seharusnya terjadi (ought = das Sollen = ma yajibu
an-yakuna). Atau seperti yang pernah dikatakan orang, bahawa seorang ilmuan
adalah terikat dengan fakta, tetapi seorang cendekiawan dapat memberi pandangan
dan saranan. Menurut istilah Profesor Dr. Hamka, seorang "akademisi"
(lepasan universiti) hanya berfikir apa yang ada, yakni terikat dengan fakta.
Tetapi seorang "akademisu" (lepasan surau) berfikir menurut apa
yang mestinya, dan terikat dengan cita-cita dan perjuangan. Jelasnya, terdapat
apa yang dikatakan sebagai tanggungjawab atau kewajiban moral (moral obligation) bagi seseorang cendekiawan atau "akademisu".
Di sinilali timbulnya penentangan
Herbert Butterfield terhadap pengadilan moral. Baginya, peranan ahli sejarah
hanyalah mengisahkan sesuatu peristiwa itu dengan jelas sebagaimana adanya,
dan terpulanglah kepada pembaca untuk mengadili baik-buruknya. Tetapi sebagaimana
ditegaskan sebelumnya, konsep ilmu yang bersepadu menuntut sikap fungsional
dan bukannya neutral bagi seorang ilmuan atau cendekiawan. Lebih-lebih lagi
bagi cendakiawan Muslim, terdapat tugas asasi sebagai seorang pendakwah untuk
melaksanakan kewajiban menyeru ke arah kebaikan dan melarang keburukan.
Sebenarnya hujah-hujah golongan
yang menolak pengadilan moral itu lebih bersifat teoritikal, oleh kerana dari
segi praktiknya, hampir tidak ada orang yang bebas daripada tindakan mengadili
sesuatu. Mungkin pengadilan moral secara terbuka atau terang-terangan tidak
dilakukannya, iaitu tidak memakai istilali-istilah seperti ganas, kejam, bijaksana,
dan sebagainya. Namun ia tidak dapat mengelakkan diri daripada mengadili sesuatu
secara tersembunyi iaitu melalui pemilihan tema dan persoalan, pemilihan fakta-fakta,
penggunaan gaya bahasa, dan sebagainya. Pendeknya, sekiranya secara terbuka
mereka mendakwa bersikap objektif, tetapi secara tersembunyi dia tetap dipengaruhi
oleh sikap subjektif.
Selain itu, patut juga diperingatkan
bahawa tuntutan agar pihak lain tidak melakukan pengadilan moral itu sebenarnya
akan pendakyah yang memperalatkan sejarah untuk matlamat buruk mereka. Mereka
cukup menyedari bahawa sejarah merupakan
senjata yang paling berkesan untuk mencapai matlamat mereka. Sebab itu mereka
segera mengeksploitasinya, sepertimana yang dilakukan oleh Hitler dan pembantunya,
Goebbels. Jadi jikalau tidak dibantah tindakan pengadilan moral yang buruk
dengan pengadilan moral yang baik, maka sudah tentu yang buruk akan terus
bermaharajalela dan berpengaruh. Sudah terlalu banyak ilmu yang membawa kebinasaan,
di samping banyak pula yang membawa kemanfaatan. Ilmuan yang bermoral sudah
tentu akan membawa ilmunya ke arah tujuan yang bermoral pula, bukannya dengan
bersikap neutral atau berkecuali yang hanya menguntungkan kaum oportunis tersebut.
Kalau benar pengadilan moral
itu tidak dapat dielakkan, dan malah perlu untuk menegakkan kebaikan dan membanteras
keburukan, masalahnya ialah tindakan manakah yang boleh atau perlu
diadili? Pertama sekali, pengadilan moral hanya dilakukan terhadap tindakan
yang disengajakan atau diniatkan, bukannya yang berlaku secara tidak sengaja.
Dengan prinsip ini, tidaklah dijatuhkan pengadilan moral ke atas orang yang
tidak siuman, atau orang yang dipaksa melakukannya. Unsur sengaja atau dengan
kesedaran penuh ini adalah kriteria asas untuk mengadili sesuatu, iaitu sama
ada dipuji atau dikeji.
Yang keduanya, pengadilan
moral bukan sahaja dilakukan berdasarkan niat atau tujuannya, bahkan juga
pada cara tindakannya itu. Memang dalam hal ini ada sejarawan yang tidak mementingkan
niat atau tujuan yang buruk, asalkan perbuatannya itu membawa kebaikan kepada
orang ramai. Demikian juga mereka cuba memaafkan cara dan tindakan seseorang
yang zalim dan kejam, semata-mata kerana dikatakan niat atau tujuannya baik.
Jadi asalkan salah-satunya baik, iaitu sama ada tujuan atau caranya, cukuplah
untuk mendapat pujian daripada sejarawan.
Dalam menghadapi kes ini sebenarnya
terdapat dua jenis pengadilan yang harus diambilkira, iaitu pengadilan sekular
dan pengadilan teologi. Dalam pengadilan sekular, barangkali puji-pujian seperti
yang diberikan itu dapat dibenarkan. Tetapi dalam pengadilan teologi (Islam),
ia melibatkan persoalan pahala dan dosa. Misalnya, walaupun pada zahirnya
perbuatan seseorang itu membawa kebaikan dan kebajikan kepada orang ramai,
tetapi dia tetap berdosa sekiranya niat atau tujuannya buruk, iaitu tidak
dilakukan dengan ikhlas kerana Allah semata-mata, sebaliknya kerana dorongan-dorongan
lain. Demikian juga, walaupun niat atau tujuannya baik, tetapi cara perbuatannya
salah dan mungkar, maka dia tetap dikira berdosa. Menurut kaedah Fiqh Islam,
sekadar niat yang baik tidaklah dapat menghalalkan perbuatan yang haram (al-niyat
al-hasanat la-tubarir al-haram). Syariat Islam tidak membenarkan prinsip
Machiavellianisme yang menghalalkan setiap cara untuk mencapai tujuan (The end justifies the means). Setiap tujuan yang baik harus dicapai dengan
cara yang baik pula.
Penyebaban (Sebab-Musabab)
Antara masalah besar dalam pentafsiran
sejarah yang sejak lama menimbulkan kontroversi adalah tentang penyebaban (causation), iaitu tentang sebab-musabab
berlakunya sesuatu kejadian tertentu. Dalam sejarah, masalah penyebaban timbul
melalui usaha untuk menjelaskan lagi perjalanan sejarah secara kritis.
Jelasnya, penjelasan (explanation) sejarah
melibatkan kajian tentang sebab-musabab atau punca-punca terjadinya sesuatu
peristiwa itu. Jadi sejarah tidak setakat penceritaan secara naratif sahaja,
bahkan juga penjelasan dan analisis tentang sebab-sebabnya.
Memang dari segi tertentu,
tidak selalunya penjelasan sejarah melibatkan kajian sebab-musabab, walaupun
kajian sebab-musabab dapat menjelaskan sejarah. Ini kerana seperti kata William
H. Dray, ada kalanya kita tidak bertanya "mengapa" (yakni sebab-sebabnya)
tetapi "bagaimana" sesuatu kejadian itu berlaku. Malah bagi Michael
Oakeshott, semua pertanyaan mengenai sebab itu sebetulnya merupakan pertanyaan
mengenai "bagaimana". Dan sama seperti Dray dan Oakeshott, D.H.
Porter juga melihat penjelasan sejarah sebagai suatu jawapan terhadap pertanyaan
mengenai "bagaimana" berlakunya sesuatu. Jadi yang dibangkitkan
bukannya sebab-sebabnya, tetapi proses atau selok-belok terjadinya sesuatu.
Pendeknya, setengah pihak tidak mengambil pusing tentang sebab-musababnya,
malah menganggapnya sebagai kurang penting dalam menjelaskan sesuatu.
Selain itu, ada juga pihak
yang kelihatannya semacam mengambil mudah sahaja terhadap persoalan ini, dengan
cara memberi jawapan yang berbentuk simplistik terhadap pertanyaan tentang
sebab-musababnya. Misalnya, jawapan-jawapan yang diberikan itu dengan mudah
dikatakan sebagai kebetulan (chance,
accident) sahaja, tanpa memerlukan penelitian yang serius terhadapnya.
Penjelasan simplistik ini pernah juga disebut oleh J.B.Bury sebagal teori
hidung Cleopatra (Cleopatra's Nose)
yang dikatakan cukup mengesankan bagi Mark Anthony, hingga menentukan
arus sejarah. Andaikata hidungnya tidak mempersonakan, tentulah Mark Anthony
tidak akan tertarik kepadanya, dan akibat Peperangan Actium serta nasib dunia
keseluruhannya akan menjadi berlainan.
Bagaimanapun penjelasan simplistik
ini ada kalanya juga muncul dalam bentuk ilmiah, iaitu sebagai suatu aliran
pemikiran yang eksklusif. Dan yang terpenting sekali melalui teori Darwinisme
atau evolusionisme, yang mengajarkan tentang kejadian-kejadian yang wujud
secara kebetulan sahaja. Kemudiannya terdapat pula teori sejarah menurut Jean
Paul Sartre, bahawa kewujudan sesuatu itu tidak mempunyai sebab atau alasan
atau keperluan. Malah pernah juga dikatakan yang sejarawan Jerman yang terkemuka,
Friedrich Meinecke, turut tertarik kepada peranan kebetulan ini dalam sejarah.
Di samping semuanya itu terdapat
juga penolakan terhadap konsep penyebaban ini lantaran keakuran hubungannya
dengan akibat. Yakni, hubungan di antara sebab dan akibat dianggap tidak jelas,
dan malah sengaja dipenggal-penggalkan sahaja. Masa lampau sendiri tidak mengenai
perbezaan-perbezaan, atau penggalan-penggalan antara sebab dan akibat. Sebab
itulah tokoh sejarawan seumpama Geoffrey Barraclough sampai menyarankan agar
sejarawan seharusnya tidak lagi menekankan masalah sebab-sebab, sebaliknya
tumpukan sahaja kepada akibat-akibatnya. Penyebaban atau sebab-sebab adalah
milik sejarah, sedangkan akibat atau natijahnya adalah milik kita kini. Penyebaban
atau motif adalah tersembunyi dalam diri manusia, yang mana hanya Tuhan jua
yang dapat mengetahuinya. Sedangkan kesan atau natijahnya dapat disaksikan
sampai kini. Let Bygones Be Bygones.
Betapapun juga wujudnya sikap
massa bodoh atau penolakan terhadap penjelasan tentang sebab-musabab ini,
ternyata sekali yang ia cuma mewakili segelintir manusia sahaja. Sebetulnya
manusia dalam keadaan biasa (normal) dan waras tidak akan mempertikaikan lagi
tentang wujud atau tidaknya sebab-musabab sesuatu itu. Yang dipertikaikan
sejak lama hanyalah pada jenis sebab-musababnya, atau sebab-sebab yang lebih
penting dan utama. Di sinilah timbulnya
berbagai-bagai bentuk aliran fahaman di kalangan sejarawan, yang melahirkan
berbagai-bagai bentuk tafsiran pula tentang sejarah.
1. Sekular
Pada umumnya terdapat dua aliran besar
tentang masalah penyebaban dalam sejarah, iaitu aliran sekular dan aliran
teologi. Pertama sekali mengenai aliran sekular, cirinya yang utama ialah
konflik atau pertentangan pendapat tentang hierarki sebab-musababnya (hierarchy of causes). Dalam bentuknya
yang ekstrim, terdapat kecenderungan untuk menonjolkan faktor tertentu sahaja
sebagai faktornya yang asasi dan terpenting (linear
causation). Tanpa syarat mutlak tertentu (conditio sine qua non), tidaklah akan terjadi perkara-perkara
lain.
Dari segi unsur-unsurnya,
penyebaban yang bercorak sekular ini menjelaskan sebab-sebab yang dikaitkan
dengan alam tabii dan lebih-lebih lagi dengan manusia. Dalam hubungannya
dengan alam tabii, menurut perspektif antropologi, agama primitif dikatakan
bermula dengan kepercayaan animisme dan dinamisme, yang melihat gejala alam
sebagai penentu baik-buruk nasib manusia. Sebagai agama alam (natural religion), ia cuba mencari keterangan
dan penjelasan tentang sesuatu perkara itu pada gejala-gejala alam tabii.
Jadi walaupun pada dasarnya ia merupakan agama atau kepercayaan, dan bukannya
sekular, namun cara penjelasannya itu menonjolkan watak sekular.
Ciri yang sama juga dapat
dibandingkan dengan kepercayaan kepada sistem geomancy, terutama geomancy
China yang dikenali sebagi feng shui
(angin dan air). Menurut
kepercayaan tradisi ini, hidup manusia akan berada di dalam kesenangan dan
kekayaan jika sentiasa dalam keadaan harmoni atau seirama (in tune) dengan alam dan persekitaran.
Sebarang sikap atau tindakan yang bertentangan dengan sifat dan perialanan
alam sekitar itu nescaya akan membawa kesusahan dan kesengsaraan pada manusia.
Pendeknya, penjelasan tradisi China tentang sebab-musabab berlakunya sesuatu
pada diri manusia mempunyai hubungan yang rapat dengan peraturan alam tabii
dan persekitaran.
Pada Zaman Moden, tokoh terkenal
yang menekankan kepentingan alam sebagai faktor penyebab dalam sejarah ialah
Mostesquieu. Baginya, alam atau persekitaran menentukan kehidupan manusia.
Demikian juga Abbe Raynal, turut menekankan kepentingannya untuk menjelaskan
keterbelakangan orang-orang Amerika. Dan selepasnya ramailah para sarjana
yang mendengungkan peranan besar iklim atau geografi sebagai penentu nasib
manusia, seperti Alexander von Humboldt dan Henry T. Buckle, Richard Green
dan Friedrich Ratzel, Frederick J.
Turner dan Brooke Adams. Ratzel umpamanya,
telah menulis sebuah buku yang berjudul Anthropogeography atau Outline
of the Influences of the Geographical Environment upon History (1882).
Dengan menyebutkan peranan alam di sini bukan sahaja dimaksudkan pada alam
atau persekitaran, bahkan juga pada yang disebut sebagai "bencana-bencana
alam" (natural disasters) seumpama
kemarau, banjir, ribut taufan serta mala petaka yang datang daripada haiwan
dan tumbuh-tumbuhan, dan sebagainya lagi. Dalam erti kata yang lain, terdapat
kuasa atau tenaga "impersonal" yang memainkan peranan yang menentukan
terhadap arah dan perjalanan sejarah manusia. Dan kuasa atau tenaga alam ini
berlaku secara tabii, bukannya ditentukan oleh sebarang kuasa lain seperti
yang diyakini oleh orang-orang agama. Yakni, ia bersifat natural, bukannya
bersifat supernatural.
Dengan menyebut
kuasa "impersonal" tersebut, sebenarnya ia menonjolkan realiti konflik
yang terdapat di kalangan sejarawan tentang masalah penyebaban itu sendiri.
ini kerana, di samping terdapatnya kalangan yang menekankan kuasa "impersonal",
tidak sedikit pula yang menekankan kuasa "personal". Dalam sejarah,
kontroversi antara kedua-dua pihak ini telah mewujudkan aliran-aliran yang
tersendiri.
Mengenai
golongan yang menekankan kuasa "personal", ia mementingkan peranan
individu. Aliran individu ini dikenali sebagai teori Manusia Agung (Great Man theory), yang menekankan peranan
dan ketokohan seseorang yang tertentu sebagai faktor utama yang membawa perubahan
besar dalam sejarah. Teori ini dipelopori oleh Plutarch (46 - 120), seorang
sejarawan Greek, tetapi dipopularkan oleh sejarawan Inggeris Thomas Carlyle
(1795 - 1881). Sebagai jaguh teori
kultus peribadi personality - cult)
dalam sejarah, beliau menganggap sejarah adalah rangkaian biografi tokoh,
terutama tokoh hero yang menentukan perjalanan sejarah. Di Amerika, aliran ini turut dikembangkan oleh
Ralph Waldo Emerson (1803 - 1882).
Seperti yang
sudah dijelaskan, teori "personal"
itu sudah tentu ditolak oleli teori "impersonal"
tersebut. Terutama di kalangan tokoh-tokoh "enviromentalist", mereka berpendapat bahawa manusia agung
itu tidak lain hanyalah anak zamannya atau masyarakatnya. Tidak ada manusia
atau individu besar yang mampu melawan arus semangat zamannya (zeitgeist) atau semangat tempatnya (ortgeist). Pendeknya, bukannya tokoh agung
yang menggerak dan membentuk sejarah sebaliknya masyarakatlah yang membentuk
tokoh agung. Antara tokoh-tokoh pendukung teori ini adalah seperti Herbert
Spencer (1820-1903) dan juga Francis Galton (1822 - 1911).
Antara kedua-dua
pendapat yang ekstrim itu terdapat pula aliran lain yang mendakwa sebagai
bersifat pertengahan. Dan tokoh utama aliran ini ialah William James (1842
- 1910), yang berpendapat bahawa seseorang manusia agung memang dapat mempengaruhi
masyarakat kalau kena pada ketikanya (timing). Tetapi kalau tidak kena masa atau ketikanya, seperti datang
dulu atau kemudian, mereka tidak dapat diterima oleh masyarakat atau zamannya.
Sebenarnya
soal kesesuaian masa ini lebih dulu dibayangkan oleh Leopold von Ranke (1795
- 1886). Ketika mengupas gerakan reformasi di Jerman, beliau menganggap bahawa
kejayaan Martin Luther dalam gerakannya pada tahun 1517 itu tidaklah semata-mata
kerana kehebatannya tetapi kerana kesediaan masyarakat Jerman sendiri untuk
menyambut atau menyokongnya. Sebelum kemunculan Luther sendiri sudah muncul
tokoh-tokoh reformasi, seumpama John Huss dan Wycliff. Tetapi semuanya gagal
belaka, kerana masanya dianggap belum sesuai lagi. Bagaimanapun semangat zaman
(zeitgeist) ketika kemunculan Luther
sudah berubah, atau lebih tepat, sudah masak dan matang. Sebab itulah apabila Luther melancarkan gerakannya,
beliau mencapai kejayaan. Jadi bagi Ranke, kejayaan Martin Luther tidaklah
boleh ditafsirkan semata-mata kerana kebolehannya tanpa merujuk kepada semangat
zamannya.
Sepintas
lalu dengan penjelasan seperti ini dapatlah diwujudkan persefahaman antara
aliran individu dengan aliran masyarakat itu. Bagaimanapun, apa yang didakwa
sebagai aliran pertengahan ini jelas kepalsuannya, kerana sebarang tekanan
kepada aspek kesesuaian masa atau tempat itu tidak lain merupakan ciri aliran
masyarakat belaka. Ketokohan seseorang itu diukur berdasarkan kerelaannya
mengikut semangat masyarakat atau zamannya, bukannya berdasarkan kemampuannya
mengubah masyarakat atau zamannya ke arah idealismenya. Jadi kalau tren zamannya
ialah berpoya-poya atau budaya hawa nafsu (hedonistic culture), janganlah cuba berjuang untuk mengubahnya, nanti
akan menghadapi kegagalan. Sebaiknya ikut sajalah tren ini agar dapat menjadi
tokoh agung zamannya. Inilah "logik" kesesuaian masa yang dikatakan
bersifat pertengahan itu!
Dalam konteks inilah Sidney Hook cuba membezakan apa yang
disebutnya sebagai eventful man dengan
event-making man. Sekiranya eventful man itu menjadi pemimpin cuma
dengan cara menyesuaikan diri dengan kehendak masyarakat dan zamannya itu
ke arah matlamat tertentu, tetapi event-making
man menentukan arah dan matlamat serta berusaha untuk mencapainya, walaupun
matlamat itu bukannya apa yang dicitakan oleh masyarakatnya.
Konflik bukan sahaja berlaku antara kuasa "personal" dan "impersonal', atau individu dan masyarakat,
bahkan juga antara aliran idealis dan aliran materialis. Mengenai aliran idealis,
telah disebutkan sebelumnya tentang asal-usulnya sejak daripada Plato, sedangkan
pada Zaman Modennya ja dikembangkan oleb George Berkeley. Kemudiannya aliran
ini mencapai kematangannya di tangan George Hegel, yang kebetulannya merupakan
tokohnya yang terbesar. Sebagai suatu aliran, ia mengajarkan kebenaran wujud
idea atau akal sebagai hakikat yang tidak perlu diragukan lagi.
Bagaimanapun dalam bidang sejarah, aliran idealisme Hegel
bertolak daripada proses dialektika atau perkembangan akal fikiran (mind) secara bertahap, yang disebut sebagai
tesis, antitesis dan sintesis. Pada tahap pertama, terdapat fikiran subjektif
(subjective mind) yang bersifat
mandiri, atau belum menyatakan dirinya. Bagi pada tahap, kedua timbul fikiran
objektif (objective mind), iaitu
apabila fikiran merealisasikan dirinya yang terpendam itu. Akhirnya wujudlah
fikiran absolute (absolute mind),
dan kedua-dua tahap itu mengalami perdamaian dan kesatuan. Namun ketiga-tiga
tahap ini akan menjadi tiga tahap lagi, dan demikianlah seterusnya proses
dialektika ini.
Jadi bagi Hegel, perkembangan pemikiran ialah suatu proses
sejarah. Atau dalam ertikata yang lain, semua sejarah ialah sejarah pemikiran
(all history is the history of thought). Ia
merupakan suatu proses yang rasional, seperti kata Hegel sendiri: "segala
sesuatu yang rasional ialah nyata, dan segala sesuatu yang nyata ialah rasional".
Pendeknya, akal fikiranlah yang menguasai dunia, yakni sejarah didasari oleh
rencana yang rasional. Sebab itu proses sejarah ialah proses yang logik, bukannya
kebetulan (accidental) sahaja. Bagaimanapun
oleh kerana fikiran objektif muncul dalam bentuk negara, yakni negara merupakan
ikarnasi fikiran objektif, maka ini bererti yang pengkajian sejarah bagi Hegel
hanyalah sejarah negara atau politik. Dan bagi Hegel, negara Jerman merupakan
model perwujudan pemikiran yang terakhir.
Selepas Hegel, aliran idealisme dalam sejarah turut ditekankan
oleb Benedetto Croce (1866 - 1952),
dan kemudiannya oleh penyokong Croce yang terkemuka, iaitu R.G. Collingwood
(1889 - 1943). Seperti Hegel, Collingwood juga mencanangkan bahawa semua sejarah
ialah sejarah pemikiran. Bagaimanapun idealisme Croce dan Collingwood lebih
merujuk kepada masalah konsep sejarah daripada masalah penyebaban dalam sejarah.
Kalau sekiranya aliran idealis melihat dominasi pemikiran
terhadap dunia, dan dengan itu mempengaruhi perjalanan sejarah, sebaliknya
aliran materialis lebih menekankan asas kebendaan sebagai penggerak asasi
kejadian-kejadian sejarah. Sungguhpun terdapat pertentangan yang menjolok
antara kedua-dua aliran ini, namun apa yang menakjubkan ialah bahawa aliran
materialisme ini tumbuh berasaskan tradisi Hegelian juga. Sebagai suatu aliran,
tradisi Hegelian selepas kematiannya telah berpecah kepada dua aliran pula,
iaitu Hegelianisme kanan dan Hegelianisme kiri. Hegelianisme kanan mempunyai
sifat konservatif, yakni mempertahankan sifat asalnya yang idealistik. Sebaliknya
Hegelianisme kiri telah merombak dasar idealistik secara radikal, dengan menggantikannya
dengan asas materialistik. Golongan ini biasanya dikenali sebagai "Young
Hegelians", yang terdiri daripada Ludwig Feuerbach (1804 - 1872), Karl
Marx (1818 - 1883), dan Friedrich Engels (1820 - 1895).
Secocok dengan dasar materialisrnenya, Feuerbach menegaskan
babawa "manusia ialah apa yang dimakannya" (Der Mensch ist was er isst). Untuk memperbaiki kehidupan manusia,
bukannya dengan cara menghebohkan masalah dosa-pahala, tetapi dengan memberikan
mereka makanan yang baik. Khusus tentang Marx dan Engels, konsep sejarah kebendaan
mereka pada dasarnya memang bertolak daripada proses dialektika Hegelian.
Tetapi jika Hegel melihat perubahan ini dalam konteks pertentangan antara
idea, sebaliknya Marx melihatnya sebagal berpunca dari keadaan kebendaan yang
menyemai perasaan permusuhan antara kelas. Berdasarkan prinsip lapisan bawah
(sub-structure) yang menguasai lapisan
atas (super-structure), iaitti faktor ekonomilah yang menguasai
dan mempengaruhi segala sesuatu, terkenallah konsep sejarah kebendaan (materialist
conception of history) yang melihat unsur ekonomi sebagai faktor asasi
yang menggerak dan mengubah sejarah. Malah gerakan reformasi
agama yang dipimpin oleh Martin Luther itupun, bagi Engels, dilatarbelakangi
oleh kepentingan ekonomi kelas-kelas yang berharta di kalangan pengikut Luther.
Jadi bukannya kerana motif keagamaan seperti anggapan kebanyakan orang.
Sebenarnya konflik antara aliran idealisme dengan aliran materialisme
ini dapat dibandingkan dengan teori keberkaitan (zussamenhang) Max Weber (1864-1920). Bagi
Weber, konflik antara empayar Farsi dengan Yunani yang telah mencetuskan Peperangan
Marathon itu tidaklah semata-mata kerana faktor fizikal (Kausalzussamenhang), bahkan juga kerana
faktor mental atau pemikiran (Sinnzussamenhang).
Sekiranya peperangan ini dimenangi oleh Farsi, sudah tentu pemikiran agama
akan mempengaruhi Eropah, seperti pengaruhnya di Timur Tengah. Tetapi berkat
kemenangan fizikal di Marathon, maka proses sekularisasi di dunia Barat tidak
terhenti sehinggalah sekarang.
Sebagaimana ditegaskan sebelumnya, penjelasan tentang penyebaban
yang menekankan faktor tertentu sahaja sebagai yang terpenting itu disebut
sebagi linear causation. Nampaknya
penjelasan yang menjurus itu mulai dipertikaikan oleh sejarawan, terutama
pada masa kini. Sebagai suatu masalah yang kompleks, kejadian-kejadian dalam
sejarah tidaklah tercetus kerana faktor tertentu sahaja, tetapi kerana berbagai-bagai
sebab (multiple causation).
Misalnya, di samping adanya faktor luaran, ada pula faktor dalaman. Atau
di samping faktor jangka panjang, terdapat faktor jangka pendek atau segera.
Ataupun disebut juga faktor-faktor politik, sosial, ekonomi, agama, dan sebagainya.
Pembebasan tentang masalah penyebaban dalam sejarah akhirnya
akan membawa kita kepada suatu masalah abadi, iaitu sama ada wujud atau tidaknya
hukum am (general law) dalam sejarah.
Di kalangan sejarawan sekular, masalah ini bergema melalui konflik antara
aliran determinisme dengan aliran indeterminisme. Atau dalam pengertian lain,
berlaku konflik antara aliran absolute dengan aliran relatif dalam
masalah penyebaban. Bagi aliran determinisme, ia mempercayai bahawa sejarah
manusia mempunyai sebab tertentu yang sudah ditetapkan sejak awalnya lagi,
serta bersifat absolute atau tidak berubah di dalam ruang dan waktu
mana sekalipun, persis konsep nasib (tyche)
dalam pensejarahan Greek dulu. Apa yang sudah terjadi dan akan terjadi
seolah-olah tidak dapat dielakkan (inevitable)
lagi. Que sera sera! Sedangkan
bagi aliran indeterminisme, ia menolak adanya sebab-sebab yang absolute
atau tetap untuk setiap ruang dan waktu itu, sebaliknya menekankan unsur relatif
atau berubah-ubah dan berbeza.
Sebenarnya masalah hukum am (general law) ialah masalah falsafah. Atau dalam konteks sejarah,
ia adalah masalah dalam bidang falsafah sejarah (philosophy of history). ini kerana dalam falsafah, sering dibahaskan
tentang masalah kebebasan (freedom, liberty), dan masalah determinisme tersebut terrnasuk dalam
persoalan tentang kebebasan ini. Misalnya, sekiranya manusia itu dikatakan
bebas, bagaimanakah cara penyelesaiannya dalam menghadapi ajaran determinisme
yang bersifat mengikat atau membelenggu manusia? Inilah antara persoalan falsafah
yang sering dibangkitkan, yang kerana itu tidaklah dikupas di sini.
Demikianlah, melalui pembahasan tentang masalah penyebaban
menurut aliran sekular ini, jelas menonjolkan siri-siri konflik yang tiada
hujungnya. Ia bermula dengan konflik tentang perlu atau tidaknya kajian tentang
sebab-musabab ini dalam sejarah. ini diikuti oleh konflik tentang sama ada
perubahan sejarah dipengaruhi oleh faktor alam ataupun manusia. Dan khusus
tentang manusia, terdapat konflik antara faktor "personal" dengan
faktor "impersonal", atau antara aliran individu dengan aliran
masyarakat, atau aliran idealisme dengan aliran materialisme dan disamping itu
juga terdapat pertentangan antara golongan yang menekankan faktor tertentu
sahaja, dengan golongan yang melihat berbagai-bagai faktor yang saling
mempengaruhi (reciprocal causafity). Dan
kalau boleh disebutkan di sini, terdapat juga konflik antara determinisme
dengan indeterminisme. Pendeknya, konflik atau pertentangan pendapat dalam
masalah penyebaban ini memang merupakan ciri asasi aliran sekular, yang
"kebetulannya" berkembang di dunia Barat.
2. Teologi
Di samping aliran sekular, sebenarnya
sejak awal sejarah manusia lagi sudah terdapat aliran teologi yang
"kebetulannya" pula berkembang di dunia Timur. Tetapi jika ciri utama
aliran sekular ialah konflik yang berterusan tentang sebab-sebabnya yang utama
atau sebenar, sebaliknya ciri asasi aliran teologi ialah kepastian tentang
sebabnya yang sebenar, iaitu Tuhan (Allah). Tuhanlah yang merupakan sebab
pertama (First Cause) dan utama,
kemudian baru terdapat sebab-sebab sampingan yang lain. Sebenarnya sebab-sebab
yang ditonjolkan oleh aliran sekular yang menimbulkan konflik itu tidaklah
ditolak oleh aliran teologi. Namun semuanya itu hanya merupakan sebab-sebab
sampingan (secondary causes) belaka,
sedang yang menjadi Sebab Utamanya (Primary
Cause) ialah Tuhan. Golongan sekular membatasi diri mereka pada sebab-sebab
alamiah (nature) dan manusia, seraya
berfikiran bahawa hal-hal itu sahajalah yang merupakan penyebab-penyebab yang
sebenarnya dan perubahan-perubaban apapun yang terjadi di dunia ini. Tetapi
bagi golongan agama, segala sesuatil di dunia ini diciptakan oleh Tuhan, maka
ia sendirilah yang merupakan Penyebab Utama dan Akhir bagi setiap kejadian di
dunia ini. Pendeknya, penjelasan sejarah menurut aliran teologi adalah bersifat
absolut, sedangkan menurut aliran sekular bersifat relatif.
Di samping faktor ketuhanan tersebut, tidak pula dinafikan
bahawa faktor kemanusiaan (human factor)
turut memainkan peranan penting dalam kejadian sejarah. Dalam teologi
Islam, terkenallah mazhab-mazhab yang ekstrim seumpama mazhab Jabariah yang
bersifat fatalistik, di samping mazhab Qadariah atau Muktazilah yang menekankan
kebebasan kemahuan (free will) manusia.
Sedangkan di tengah-tengahnya terdapat pula mazhab Ahli Sunnah wal-Jamaab
yang walaupun meyakini kekuasaan mutlak Tuhan, namun manusia juga mempunyai
kebebasan dalam batas-batas tertentu. Mazhab yang sederhana inilah yang menjadi
pegangan kebanyakan jemaah umat Islam.
Kemudiannya dalam hubungannya dengan masalah determinisme
sejarah pula, aliran teologi meyakini bahawa semua peristiwa yang terjadi
di alam ini telah ditetapkan (taqdir)
sejak zaman azali, yang tidak dapat ditolak atau dihindari Dan yang menetapkan
atau menentukannya itu ialah Tuhan sendiri. Dengan itu penjelasannya juga
bersifat absolute, berbanding dengan aliran sekular yang bersifat relatif
atau berbeza dan berubah-ubah dari semasa ke semasa.
cikgu secara keseluruhannya apakah kesimpulanya
ReplyDelete