Tuesday 12 March 2013

CONTOH SOALAN PENSEJARAHAN MALAYSIA

Bahagian A
1. John Bastin, dalam syarahannya pada tahun 1959 menegaskan penulisan yang bertumpuan Asia atau Malaya (Malaya centric atau Asia-centric) tidak akan mudah dilaksanakan kerana banyak halangan. Bincangkan halangan-halangan tersebut dan reaksi sejarawan lain terhadap perbahasan beliau.
2. “Penulisan sejarah kebangsaan bermaksud beberapa sejarah masa lalu disenyapkan, dipinggirkan atau dilenyapkan daripada menjadi sebahagian daripada naratif kebangsaan”.
Dengan merujuk kepada pernyataan ini bincangkan sejauh manakah sejarawan tempatan mampu membawa dimensi baru kepada penulisan sejarah kebangsaan.
Bahagian B
3. “Historiografi secara umumnya didefinisikan sebagai penulisan sejarah. Namun kadangkala penulisan sejarah tidak semestinya mengandungi erti sejarah sebagaimana yang difahami pada hari ini.” Bahaskan pendapat tersebut berdasarkan rujukan terhadap mana-mana satu teks pensejarahan Melayu tradisional.
4. Ideologi asas atau etika politik yang ingin diterapkan oleh pengarang teks Sejarah Melayu ialah ketaatsetiaan mutlak dan mengelakkan rakyat daripada melakukan perbuatan derhaka. Berdasarkan contoh-contoh yang jelas, bincangkan sejauh manakah pernyataan tersebut benar?
5. Tulisan-tulisan pentadbir kolonial tentang orang Melayu mencerminkan sikap, motif dan justifikasi tertentu yang berkaitan dengan kepentingan dan kemaraan dasar-dasar kolonialisme di negeri-negeri Melayu.
Ulaskan pernyataan tersebut berdasarkan beberapa tulisan yang dikemukakan oleh Hugh Clifford dan Frank Swettenham

No comments:

Post a Comment