Sejarah adalah satu disiplin ilmu yang mempunyai peranan yang sangat
penting terutamanya kepada negara kita yang masyarakatnya terdiri daripada
berbilang keturunan[1][1]. Melalui pengetahuan sejarah membolehkan kita mengetahui latarbelakang
kepada sesuatu masalah, tindakan dan isu dengan tepat dan benar. Melalui
sejarah kita akan dapat mengetahui dan memahami latar belakang negara ini dan
sentiasa mengambil iktibar daripada peristiwa yang pernah terjadi di negara
kita[2][2]. Sejarah boleh mengelakkan sikap melampau, dengan kata lain sejarah
dapat memberi panduan dan menjadi guru yang memungkinkan kita terlepas daripada
mengulangi kesilapan yang serupa. Sejarah dapat memberi teladan, iktibar,
menunjukkan batasan-batasan kerana melalui sejarah kita belajar daripada
contoh-contoh yang pernah berlaku pada zaman lalu.
Kajian sejarah menekankan aspek seseorang
sejarawan mencari kebenaran dan sentiasa mematuhi tatacara (etika) penyelidikan serta bersikap kritis[3][3]. Dalam pada itu kesedaran sejarah itu juga biasa dilihat sebagai
kesedaran terhadap perlunya sejarah itu diasaskan kepada kebenaran iaitu kepada
fakta-fakta atau peristiwa-peristiwa yang sebenarnya telah berlaku pada sesuatu
ketika dahulu dan bukannya peristiwa-peristiwa yang direka atau dikhayalkan sahaja.
Ini ditegaskan oleh Khoo Kay Kim yang menyatakan bahawa tugas utama para
sejarawan adalah untuk mengejar kebenaran atau hakikat. Justeru para sarjana
seharusnya sentiasa berdiri di sebelah pihak yang benar.[4][4] Peristiwa yang benar itu akan meresap dan menimbulkan kesan yang
bererti di dalam jiwa seseorang, malah sesebuah masyarakat.
Bidang
penulisan merupakan salah satu bidang yang penting dalam disiplin sejarah.
Sejak zaman-berzaman, manusia daripada pelbagai peradaban yang terbesar seperti
Islam, China dan Eropah telah menghasilkan penulisan daripada pelbagai sudut.
Mereka yang menulis mengenai pensejarahan digelar sejarawan ; sejarawan dalam
bidang politik, ekonomi, ketenteraan atau sosial. Demikian juga bentuk atau
hasil penulisan mereka ada yang berupa sejarah politik, ekonomi, sosial atau
ketenteraan. Lazimnya penulisan karya sejarah dihasilkan mengikut bidang dan
kepakaran penyelidik masing-masing. Memang telah menjadi tugas dan
tanggungjawab sejarawan untuk melakukan penyelidikan dan seterusnya menghasilkan
karya pensejarahan untuk dipersembahkan kepada umum (khalayak pembaca) ataupun
kepada siapa yang mengarahkannya.[5][5] Sejarawan tetap komited dan
mempunyai kepentingan untuk melahirkan sesuatu karya pensejarahan. Ini kerana
sejarah itu adalah suatu kisah yang berkait rapat dengan kehidupan masyarakat.
Sejarah adalah realiti yang mementingkan kebenaran , berperanan merakamkan
peristiwa penting atau kejadian yang telah berlaku pada masyarakat atau
kehidupannya pada zaman lalu. Sejarah boleh membangkitkan perasaan bangga
terhadap negara. Sejarah dapat memupuk semangat kecintaan seseorang itu kepada
negaranya, justeru wajarlah sejarah itu perlu dipelajari, difahami oleh setiap
warganegara Malaysia agar tidak berlaku permasalahan kepada rakyat dalam menuju
wawasan negara. Melalui penghayatan sejarah semangat patriotisme dapat disemai,
dibajai dan dipupuk dan apabila rakyat di negara ini memahami sejarah
kebarangkalian timbulnya rasa tidak puas hati terhadap setiap langkah pemimpin
kerajaan akan dapat dihapuskan.
Kepentingan sejarah kepada umat manusia telah
dijelaskan dalam al-Quran dalam Surah Al-Fathir (Pencipta) ayat 44 yang
bermaksud: “Apakah mereka tidak mengembara di muka bumi, lalu mereka memerhatikan bagaimana
akibatnya orang-orang yang sebelum mereka?”[6][6]
Justeru itu, sebagai satu disiplin ilmu yang
menyajikan pelbagai kisah dan himpunan-himpunan pengalaman manusia, sejarah
amat perlu dipelajari, difahami dan diamati agar kesilapan dan kecurangan yang
pernah dilakukan oleh generasi terdahulu tidak diulangi oleh generasi masa kini
dan akan datang. Malah pelbagai saranan telah dilakukan oleh Tun Dr. Mahathir
Mohamad terhadap kepentingan sejarah. Antara lain beliau menyatakan; sejarah
lebih daripada sumber untuk mempelajari masa lampau, bahkan sejarah menunjukkan
arah untuk masa depan dan mereka yang tidak belajar dari sejarah akan didera
mengulanginya bekali-kali. Hanya dengan mengetahui apa yang kita lakukan
semalam, kita tahu apa yang hendak kita lakukan pada hari ini.[7][7] Menoleh ke belakang menyedarkan kita betapa jauh kita sudah berjalan
dan disepanjang langkah perjalanan itu mungkin banyak titik-titik hitam yang
telah kita lalui. Mungkinkah kita menyaring nilai-nilai yang baik dan yang buruk supaya dapat memacu
negara ke tahap yang lebih cemerlang dalam mencapai wawasan negara.
Setelah hampir setengah abad negara kita
mencapai kemerdekaan, seharusnya masyarakat Malaysia mengangkat kedudukan
sejarah perjuangan bangsanya kerana dengan cara sedemikian ia akan dapat
menanam bibit-bibit kecintaan sejati kepada negara. Bangsa yang besar adalah
bangsa yang tahu menghargai pahlawannya; baik mereka yang berjuang dengan senjata untuk mempertahankan negara dengan
sanggup mengorbankan jiwa raga; atau mereka yang berjuang dengan kepintaran
siasah dan akal fikiran untuk menyedarkan masyarakat Melayu seterusnya bergerak
menuntut kebebasan dari penjajah dan mengembalikan maruah bangsanya.
Ringkasnya sejarah adalah medium yang paling
sesuai dan penting bagi membina keperibadian kebangsaan agar rakyat Malaysia
sentiasa mengambil iktibar dan menjadikan kesilapan generasi terdahulu sebagai
contoh agar kesilapan yang sama tidak akan diulangi oleh generasi pasca
merdeka. Sebagaimana kata George Santayana “Mereka yang tidak belajar daripada
sejarah akan didera dengan mengulangi kesalahan mereka berkali-kali.” Perkara
yang sama telah ditegaskan oleh Khoo Kay Kim, “History is past everything” dan
perkara yang lepas itu akan memberi penjelasan kepada yang terjadi pada hari
ini.[8][8] Hanya dengan memahami perjalanan dan kesinambungan sejarah, baru kita
dapat melahirkan satu generasi yang berjaya membuat persiapan memperbaiki
kelemahan seterusnya bersedia untuk menghadapi cabaran-cabaran pada masa akan
datang.
1.1 Definisi Pensejarahan
Pensejarahan (historiography)
berasal dari perkataan sejarah (history). Sejarah secara umumnya
diertikan sebagai “the record of events or the events themselves.”[9][9] Dalam pengertian ini, “record of event” (catatan
peristiwa-peristiwa) dan “the event themselves” (peristwa-peristiwa itu
sendiri), saling mempunyai pertalian yang relatif. Sesuatu peristiwa yang
terjadi itu dicatatkan maka jadialah ia sejarah.
Tetapi dalam pengertian yang lebih kompleks, Encyclopedia
Britannica telah memberikan kenyataan berikut:
“…it was only in comparatively modern times that the meaning of the word
(history) was extended to include the phenomena that form their subject.”
Dalam konteks ini,
‘peristiwa’ dan ‘catatan mengenai peristiwa’ akan mengembang dan membentuk
perkara-perkara yang selanjutnya. Contohnya di dalam ‘peristiwa’ sejarah
lazimnya dicatatkan perkara-perkara seperti (i) benar / sahih ataupun tidak
peristiwa itu; (ii) bagaimana, sebab-musabab, perkembangan dan kesan daripada
peristiwa berkenaan; (iii) tokoh / watak yang menjadi pelaku dalam sesuatu
peristiwa; (iv) bila peristiwa tersebut terjadi dan lain-lain. Manakala di
dalam ‘catatan mengenai peristiwa’ pula, di dalamnya terkandung perkara-perkara
seperti; (a) siapakah yang mencatatkan peristiwa itu; (b) bagaimana peristiwa
tersebut dicatatkan – tetap atau tidak, bias atau sebaliknya, obejktif
atau subjektif, emosional atau rasional, apa dan bagaimanakah sudut pandangan
pencatat berdasarkan peristiwa dan latar belakang yang mengaitkannya; (c)
apakah cara dan kaedah (metodologi), pendekatan dan teori, falsafah dan
pemikiran yang digunakan dan diambil oleh pencatat berkenaan; (d) sekiranya
dalam konteks pengertian pencatatan peristiwa pada masa ini, di mana
nilai-nilai ilmiah atau saintifik terterap ke dalam pencatatan tersebut dengan
menggunakan sumber kedua (secondary) dan bagaimanakah sumber-sumber ini
dikendalikan dan dipersepsikan.
Menurut
pandangan Muhd. Yusof Ibrahim[10][10], pensejarahan dapat ditakrifkan sebagai hasil karya atau penulisan yang
ditulis oleh ahli sejarah atau sejarawan. Sejarawan akan mengkaji dan
menyelidik tentang zaman, masyarakat, peristiwa yang telah berlaku dan akan
menghasilkan penulisan pensejarahannya. Sejarawan akan melakukan kajian dalam bidang atau mengikut kepakaran
masing-masing seperti bidang politik, ekonomi, ketenteraan dan sosial.[11][11] Pendapat ini adalah selari dengan Khoo Kay Kim yang menyatakan
pensejarahan merujuk kepada penulisan sejarah atau karya sejarah[12][12], yang dihasilkan oleh sejarawan.[13][13] Walaupun pada zaman sekarang memang menjadi tugas ahli sejarah untuk
menulis seberapa yang boleh berhampiran dengan kebenaran, tetapi pensejarahan
merupakan tafsiran seseorang ahli sejarah tentang masa yang lepas, maka sejarah
keseluruhan masa yang telah berlalu adalah bersifat objektif, manakala
pensejarahan pula bersifat subjektif. Justeru apabila dikatakan sejarah ditulis
kembali bukanlah bermakna sejarah itu diubah, yang diubah ialah pensejarahan
iaitu tafsiran ahli sejarah tentang satu-satu peristiwa atau perkembangan yang
berlaku dahulu. Mentafsir peristiwa
sejarah bukanlah mudah dan kemuktamadan sukar dicapai. Para sejarawan akan cuba
menghampiri kebenaran sedekat mungkin. Bagi sejarawan Malaysia, soal kekurangan
sumber, jurang masa, penguasaan bahasa, perbezaan kebudayaan, soal psikologi
dan lain-lain lagi menjadi hambatan.
Hakikat yang tidak dapat dinafikan samada
pensejarahan itu dalam bentuk tradisi atau moden, pensejarahan itu dihasilkan
untuk mencari kebenaran yang paling hampir terhadap peristiwa-peristiwa yang dikaji.
Walau bagaimanapun terdapat perbezaan dari segi tanggapan terhadap kebenaran
ataupun kenyataan sejarah dan juga kaedah untuk menentukannya.[14][14] Mohd. Taib Osman pula
mentakrifkan pensejarahan sebagai “kisah
tentang peristiwa –peristiwa bersejarah yang telah disusun dalam bentuk sastera
yang agak baik juga dan fungsinya adalah untuk pengajaran dan kemegahan
generasi semasa pengarang dan keturunan-keturunan mereka.”[15][15]
Perkembangan ilmu
sejarah di Malaysia yang ada pada hari ini berkembang secara evolusi[16][16]. Begitu juga dengan perkembangan pensejarahan itu sendiri. Disebabkan
perkembangan atau evolusi ilmu itu penting maka ia perlu diteliti dan dikaji
oleh para sarjana dalam satu-satu bidang sejarah itu sendiri. Sesiapa yang
mengkaji proses perkembangan negara bangsanya sesungguhnya mengkaji sejarah.
Masyarakat Melayu mula menulis dan menghasilkan karya sejak zaman Kesultanan
Melayu lagi. Ini dapat dibuktikan melalui kelahiran karya Sejarah Melayu (Sulalatus
Salatin)[17][17] pada kurun ke-17 yang merupakan sebuah naskah
agong yang dapat dijadikan sandaran oleh para pengkaji dalam menyelidik zaman
Kesultanan Melayu di samping tulisan orientalis Barat. Hal ini telah diakui
oleh Khoo Kay Kim yang menyatakan bahawa tradisi pensejarahan di Malaysia telah
bermula pada kurun ke-16.[18][18] Perkara yang sama telah ditegaskan juga oleh Muhammad Yusof Hashim
bahawa persejarahan negara harus bermula
dengan tradisi Melaka[19][19]. Selain daripada Sejarah Melayu, antara tulisan-tulisan Melayu yang
awal seperti Hikayat Hang Tuah, Hikayat Merong Mahawangsa[20][20], Misa
Melayu dan Tuhfat al- Nafis.
Penulisan yang dihasilkan kebanyakan adalah berkisar kepada golongan
pemerintah. Ini mungkin disebabkan golongan kelas atasan ini sahaja yang
mengetahui baca tulis pada ketika itu. Mungkin ada kebenarannya pendapat
tersebut kerana apabila ditelusuri kembali perkembangan persuratan dalam
masyarakat Melayu hampir dapat disahkan bahawa konsep sejarah sebagai bidang
ilmu berasingan tidak wujud pada zaman dahulukala. Ini dapat dibuktikan kerana
tiada satupun istilah perbendaharaan kata Melayu lama yang membawa konsep “history”
sebagaimana yang difahami pada hari ini. Sebaliknya apa yang dianggap sebagai “history”
adalah berasaskan tulisan-tulisan hikayat, salasilah dan syair-syair[21][21].
Kedatangan
imperialis Barat telah turut memberi kesan kepada perkembangan pensejarahan
yang berjaya memupuk minat kepada masyarakat Melayu untuk meminati dan menyedari kepentingan sejarah.
Ini bermakna bidang penulisan sejarah telah mengalami satu perubahan dan
mendapat satu suntikan baru dengan dapat mempelajari kaedah dan cara penulisan
yang lebih baik. Bermula dari tempoh tersebut telah banyak berlaku perubahan
dalam perkembangan sejarah sebagai satu disiplin ilmu. Realitinya kebanyakan
karya mengenai Malaysia sama ada budaya atau masyarakat-masyarakat ditulis oleh
penulis-penulis Barat. Mereka kelihatan begitu tertarik untuk menulis tentang
masyarakat kita dan begitu tinggi perasaan ingin tahu tentang negara kita.
Peranan penulis Portugis dan Belanda dalam menghasilkan laporan-laporan sezaman
amat besar nilainya dalam melakukan kajian ke atas Melaka . Apabila British
berada di Tanah Melayu banyak karya tentang negara ini telah dihasilkan yang
kemudian menjadi asas untuk penulisan buku-buku teks bagi penggunaan
murid-murid sekolah. Sistem persekolahan Barat pula mewujudkan kepercayaan
bahawa penulisan sejarah secara saintifik iaitu dengan mentaati peraturan
perihal ketepatan tarikh dan fakta yang hanya dilakukan oleh mereka yang
mempunyai pendidikan yang tinggi[22][22]. Ini memberi suatu gambaran bahawa bangsa Inggeris begitu tertarik
untuk mengkaji dan ingin mengetahui dengan lebih mendalam tentang kebudayaan
dan masyarakat-masyarakat yang baru mereka jajahi. Kebanyakan daripada tulisan
itu yang berupa pelaporan rasmi serta penulisan sejarah untuk tujuan-tujuan
rasmi dan tidak diterbitkan[23][23]. Antara nama-nama seperti C.J. Irving, Frank Swettentham, W.E. Maxwell,
W.A. Pickering dan A.M . Skinner mulai ditemui di samping dua atau tiga orang
daripada generasi pertengahan pertama abad ke-19 terutamanya J.F. McNair dan
Thomas Braddell. Braddell banyak memberikan hasil tulisan kepada Logan’s
Journal yang pernah menerbitkan dua buah buku iaitu Prisoners Their Own
Warders dan Perak and the Malay Sarong and Kris. Pegawai-pegawai
British di negeri-negeri Selat berkali-kali ditugaskan untuk menyiasat dan
menyelesaikan perselisihan di negeri-negeri Melayu. Justeru itu, secara tidak
langsung pegawai-pegawai British ini telah menghasilkan penulisan sejarah
politik di beberapa buah negeri Melayu. Keterlibatan Frank Swettenham dalam
kancah politik di negeri-negeri Melayu telah menyebabkan beliau menghasilkan
sebuah karya yang berjudul British Malaya: Account of the Origin and
Progress of British Influence in Malaya yang telah diterbitkan pada 1906
selepas beliau bersara dari perkhidmatan kolonial di Malaya. Seorang lagi
pegawai British yang banyak menulis tentang negeri-negeri Melayu ialah Hugh
Cliford[24][24]. Sama seperti Frank Swettenham, beliau telah ditugaskan berkhidmat di
tengah-tengah masyarakat Melayu di negeri-negeri pantai timur berbanding dengan
Frank Swettenham yang lebih terlibat dengan masyarakat Melayu pantai barat.
Secara keseluruhannnya pegawai-pegawai British yang berkhidmat di Tanah Melayu
dalam era 1870-an sehingga 1900 digalakkan menghasilkan penulisan atau
sekurang-kurangnya mencatat kenangan mereka sama ada dalam bentuk buku atau
makalah tentang dunia timur. Ini disebabkan pengetahuan Britain tentang Tanah
Melayu masih cetek lagi dan dengan adanya catatan atau penulisan seperti ini
akan dapat menambah pengetahuan kerajaan kolonial tentang tanah jajahannya.
Implikasi kepada kehadiran kuasa imperialis Barat ke Tanah Melayu telah
menyebabkan masyarakat kita terdedah
kepada corak penulisan sejarah secara
saintifik iaitu dengan mentaati peraturan seperti mengutamakan ketepatan tarikh dan fakta.
Namun
tidak dapat dinafikan dari segi penulisan sejarah, antara tahun 1900 sehingga
meletusnya Perang Dunia I terdapat sekurang-kurangnya tujuh karya yang telah
dihasilkan oleh sejarawan tempatan. Syair Sultan Abu Bakar[25][25], Buku Sejarah Nik Yusof,[26][26] Cetera Raja Muda[27][27], Hikayat Pahang[28][28], Hikayat Johor dan Tawarikh Al-Marhum Sultan Abu Bakar Johor[29][29], Salasilah atau Tarekh Kerja-an Kedah[30][30] dan Hikayat Kelantan[31][31]. Di antara 7 buah karya itu beberapa ciri perlu diperhatikan. Istilah
“hikayat” masih digunakan dan terdapat juga sejarah yang ditulis dalam bentuk
“syair”. Ciri yang baru pula ada pada Salasilah atau Tarekh Kerja-an Kedah iaitu ditulis dalam tulisan rumi dan ciri
yang kedua adalah penggunaan istilah “Tarikh” yang hanya selepas Perang Dunia I
dipopularkan melalui sistem persekolahan Melayu yakni “Tawarikh”. Kesemua karya
di atas adalah bukti menunjukkan adanya perkembangan pensejarahan Melayu dan kebanyakan sejarah yang dipaparkan dalam
karya-karya tersebut adalah bersifat politik yang tertumpu kepada golongan
atasan dan terhad kepada negeri-negeri tertentu kecuali Syair Sultan Abu
Bakar yang ada memaparkan Sejarah Pahang Moden.
Menjelang
dekad 1920an, orang-orang Melayu telah mempunyai sedikit kefahaman yang jelas
akan makna sejarah dalam konsep sejarah moden sebagaimana yang digunakan pada
hari ini. Umpamanya dalam akhbar al-Imam[32][32], Jilid 1 yang bertarikh 23 Julai 1906 ada menyatakan:
Sejarah itu ilmu yang
merupakan hawadith (peristiwa) yang telah lalu boleh mengambil iktibar
dengan dia dan boleh mengambil kiasan daripadanya oleh segala mereka yang
berakal bagi barang yang akan datang.[33][33]
Manakala
terdapat juga beberapa akhbar lain yang telah memuatkan tulisan untuk
mengambarkan kefahaman serta kesedaran sejarah seperti tulisan Shamsudian bin
Muhammad Yunus, “Tarikh” dalam Edaran Zaman yang memberi makna sejarah:
“…suatu daripada ilmu-ilmu
yang sangat memberi manfaat maka setengah daripada pekerjaannya itu ialah
menghuraikan kepada kota-kota, hal kejadian yang telah lalu berkenaan dengan
manusia samada ia tertulis dalam kitab atau didapati daripada lain waritah,
maka di dalam tiap-tiap rencana yang membentangkan hal-ehwal umat-umat yang
telah lalu berkenaan manusia akan terdapat dua jenis perhatian, yang satu
selidik atau menyiasat dan yang lagi satu itu pula mementingkan pendapat atau
keputusan tahlik. Sanya tarikh itu boleh dimisalkan oleh suatu rantai yang
berumbai-umbai dengan cincin kejadian dan sebabnya dan lain ialah suatu cermin
di mana kita dapat melihat kekurangan atau cacat yang ada pada tubuh supaya
dapat kita berikhtiar tentang menjalankan kewajipan kita mudah-mudahan
merasailah kita hemah-hemah terpuji dan cita-cita yang sempurna.”[34][34]
Perkembangan
pensejarahan Malaysia pada abad ke-20 memperlihatkan bahawa masyarakat Melayu
telah memahami akan erti sejarah dalam
pengertian moden. Al-Imam sebuah akhbar yang menjadi medium menyalurkan
idea Kaum Muda dari Timur Tengah telah menyatakan bahawa sejarah adalah ilmu
yang merupakan segala hawadith (peristiwa) yang telah berlaku dan
manusia boleh mengunakan sejarah apabila mengambil iktibar dalam menempuh
hari-hari yang mendatang. Masyarakat yang tidak mempunyai sejarah sudah
tentulah masyarakat itu tidak mempunyai tradisi dan tanpa tradisi masyarakat
itu tidak dapat memperlihatkan suatu keperibadian yang tersendiri.
[1][1]
Masyarakat berbilang keturunan atau masyarakat majmuk di Malaysia bukan wujud
secara semulajadi. Sebaliknya kewujudan masyarakat majmuk di Malaysia mempunyai
detik sejarah dan latar belakangnya yang tersendiri. Apa yang jelas lagi nyata
ialah masyarakat majmuk di Malaysia mempunyai kaitan rapat dengan dasar zaman
kolonial British. Anwar Ibrahim, Menangani Perubahan, Berita Publishing,
Kuala Lumpur, 1989, hlm. 52, Milne dan Mauzy , Politic and Government in
Malaysia, Federal Publishing, Singapore,1978, hlm. 23
[2][2]
Sungguhpun Malaysia telah mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 tetapi
hubungan kaum masih perlu diperbaiki. Apabila menjelang Pilihanraya 1969,
isu-isu perkauman telah ditimbulkan oleh pelbagai pihak dan kemuncak ketegangan
hubungan antara kaum tercetusnya Peristiwa 13 Mei 1969.Peristiwa itu sudah
cukup memberi tauladan dan pengajaran besar kepada mana-mana pemimpin dan
generasi masa depan agar tidak terjebak dalam malapetaka yang serupa. Malangnya
meskipun sudah 37 tahun peristiwa itu berlaku tetapi politik perkauman masih
tidak dapat dihapuskan kerana seringkali pemimpin-pemimpin politik menggunakan
isu-isu perkauman menjelang kempen pilihanraya. Lihat Jomo ,Kemiskinan : Isu
takrif dan kemampuan dlm Dewan Budaya, Sept.2001 hlm.20-23, Wan Liz
Ozman Wan Omar, Mengurus Abad ke-21: Cabaran dan persiapan dalam era
globalisasi, Golden Books Centre Sdn. Bhd., Kuala Lumpur 2000, hlm. 77
[3][3]
Lihat Abdullah Zakaria Ghazali, “Etika dalam Penulisan Sejarah” dalam Bengkel
Pasca Siswazah, Jabatan Sejarah, Fakulti Sastera dan Sains Sosial,
Universiti Malaya, Kuala Lumpur, 19 Ogos 2006, hlm. 3-14
[4][4]
Khoo Kay Kim, Etika dalam Penulisan Sejarah dalam Bengkel Pasca
Siswazah, Jabatan Sejarah, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya,
19 Ogos 2006, hlm. 2
[5][5]
Muhd. Yusof Ibrahim dan Mahayuddin Haji Yahaya, Sejarawan dan Pensejarahan:
Ketokohan dan Karya, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, 1988, hlm. 1
[9][9] Encyclopedia
Britannica, Vol. II, William Benton Publisher, Chicago, London, Toronto,
1970, hlm. 529; 530 -544
[10][10]
Muhd. Yusof Ibrahim adalah antara tokoh sejarawan yang banyak menjalankan
kajian tentang histriografi di Malaysia antara hasil penyelidikan beliau
adalah:, Pengertian dan Beberapa Perbahasan Mengenai Teori dan Kaedah
(1986), Sejarah Sejarawan dan Pensejarahan (1988), Pensejarahan
Sejarahan Melayu 1800-1960 (1994), “Akhbar dan Majalah ditinjau dari sudut
Pensejarahan Melayu” dlm Mohd. Sarim Mustajab (ed) Akhbar dan Majalah di
Malaysia : Sejarah dan Pembangunan (1988), “Kesedaran Sejarah Satu Tinjauan
Umum Mengenai Pengertian, Fungsi dan Perkembangannya di dalam Masyarakat
Melayu” dlm Seminar Sejarah Malaysia Moden: Penilaian terhadap Pembinaan Negara
- Bangsa (1992) dan beliau banyak menghasilkan makalah-makalah dalam
jurnal-jurnal sejarah di Malaysia.
[11][11]
Muhd. Yusof Ibrahim & Mahayuddin Haji Yahaya, Sejarawan dan
Pensejarahan: Ketokohan dan Karya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur,1988 , hlm. 1
[12][12]
Pada pandangan penulis, karya sejarah bukan hanya buku-buku sejarah, malah
kajian ini akan melihat beberapa bentuk penulisan seperti makalah di dalam
akhbar dan majalah, cerpen dan novel yang ditulis dengan berlandaskan peristiwa
sejarah.
[13][13]
Khoo Kay Kim, Panji-panji Gemerlapan dalam Ungku Abd. Aziz & Shahril Talib
(Penyelenggara) Syarahan Perdana : Dua Puluh Lima Tahun Pertama,Fakulti
Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya, 1988, hlm. 337.
[15][15]
Mohd. Taib Osman, Bahasa, Jilid IV. Bil. 1, 1964/65 , hlm. 44 tetapi
bagi ahli sejarah yang mementingkan kebenaran dan ketepatan maklumat, sejarah
bercorak sastera adalah lebih bernilai daripada sastera yang bercorak sejarah
kerana dalam sastera bercorak sejarah fakta sejarah kerap diubahsuai atau
bahkan diselewengkan demi mencapai hasrat tertentu atau kerana seni
sasteranya.Namun begitu, ini tidak bermakna sastera bercorak sejarah atau
hasil-hasil kesusasteraan secara umum tidak berguna dalam kajian sejarah. Malah
dalam kajian ini penulis telah menggunakan beberapa karya kesusasteraan untuk
melihat sejauhmanakah penulis sesebuah karya itu menerapkan unsur patriotisme
dalam karya tersebut di samping menyelami pemikiran dan perasaan masyarakat
yang menghasilkannya dan sebab karya itu dihasilkan. Ini amat bererti terutama
apabila masyarakat penghasil karya dikongkong kebebasan mereka atau merasa diri
mereka tidak selamat andainya sesuatu itu dinyatakan secara tepat dan terbuka.
[16][16]
Perkembangan disiplin sejarah di Malaysia, perkembangan pensejarahan telah wujud sejak zaman Kesultanan Melayu
lagi. Penulis membahagikan tahap-tahap perkembangan kajian ini kepada: (i).
Zaman Tradisional (ii) Zaman Kolonial (iii) Zaman Jepun dan (iv) Zaman Moden.
[17][17]
Mengenai pensejarahan Melaka Tradisional sebelum 1900 telah ditemukan
sekurang-kurangnya tiga buah karya pensejarahan; (i) Sejarah Melayu (dalam
pelbagai versi dan ada pendapat mengatakan terdapat 29 naskah mengenainya
seperti yang dinyatakan oleh R. Roolvink, “The Variant Version of the Malay
Annals”cetakan semula rencana ini dalam C.C. Brown, Sejarah Melayu: Malay
Annals, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm xv – xxxi (ii) Syair
Lancang Melaka (iii) Syair Perang Rokan. Lihat Mohd. Yusof Hashim, “Naskah
Kesusasteraan Melayu Tradisional Yang Bercorak Sejarah dan Pensejarahan
Malaysia,” dalam Siti Hawa Salleh (pnyt)
Cendikia Kesusasteraan Melayu Tradisional, Kuala Lumpur, Dewan
Bahasa dan Pustaka, 1987, hlm, 40
[18][18]
Khoo Kay Kim, Pensejarahan Malaysia :Syarahan Tun Seri Lanang, Kuala
Lumpur, Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan, 1975, hlm. Kata pengantar
[19][19]
Muhammad Yusof Hashim, Kesultanan Melayu Melaka : Kajian beberapa aspek tentang
abad ke-15 dan abad ke-16 dalam Sejarah Malaysia , Kuala Lumpur, Dewan
Bahasa dan Pustaka, hlm. 334
[20][20]
Lihat Siti Hawa Salleh (pnyt) Hikayat Merong Mahawangsa, Kuala Lumpur,
Dewan Bahasa dan Pustaka,1970; Dzulkifli
Salleh, Hikayat Merong Mahawangsa Sebagai Sumber Sejarah, Dewan
Bahasa, ix.10 (Oktober).1965.
[21][21]
Misalnya Salasilah Negeri Kelantan, Salasilah Keturunan Raja Bugis, Silsilah
Melayu dan Bugis, Silsilah Raja-raja Di Dalam negeri Perak dan Hikayat
Salasilah Perak. Lihat J.C. Bottom “Malay Historical Worker” dalam K.G.
Tregoning (pnyt) Malayan Historical Sources, Singapura, 1965, hlm.
58-59.
[23][23]
Lihat contohnya C.J.Irving, ‘Memorandum relative to the Affair of Perak, with
reference to a visit to that Country in April anad May 1872 and subsequaent
occurrences up to the 15th June 1872’ dalam Correspondence
Relating to the Malay Peninsula 1872-1877; A. Skinner, “Precis of Perak
Affair, 10 Jan, 1874 dlm Lampiran Surat Sir A. Clarke kepada Kimberley, 24 Feb
1874. Laporan-laporan lain oleh Irving termasuk ‘Memorandum relative to Affairs
of Selangor, with reference to visit to that Country in April and May 1872 and
subsequent up to the 15th June 1872’dlm Government Paper Relating
to the Malayan Peninsular 1870-1882 .
[24][24]
Lihat J. de Vere Allen, “Two Imperialists: A Study of Sir Frank Swettenham and
Sir Hugh Clifford” JMBRAS vol. XXXVII, pt.1, 1964 dan lihat juga
W.R.Roff, Stories by Sir Hugh Clifford (Kuala Lumpur, 1967) dan Stories
and Sketches by Sir Frank Swettenham (Kuala Lumpur, 1967). Karya Cliford
lebih banyak daripada karya Frank Swetteham jika dikira berdasarkan karya yang
telah diterbitkan. Antara karya Clifford termasuklah Since the Beginning, London, 1898; In
Court and Kampong, London, 1903, Heroes in Exile, London, 1906,
‘Rival Systems and the Malayan People’ The North American Review,
vol. 177, In Corner of Asia, London, 1899, Sally: A Sequel,
London, 1908, Malayan Monochromes, London, 1913, ‘A Journey through the
Malaya States of Terengganu and Kelantan’ The Geographical Journal,
vol.IX, 1897, “Expedition to Trengganu anad Kelantan”JMBRAS vol. XXXIV,pt.1,
1961. Buku-buku lain oleh Hugh Clifford ialah Studies in Sepia White and
Yellow, London, 1898, Further India, London, 1904, In Days
that are Dead, London, 1926, A Prince of Malaya, London, 1929 dan Bushwhacking
and Other Asiatic Tales and Memories, London 1929. Untuk lebih lanjut sila
lihat kajian tentang penulisan Clifford lihat Saw Gaik-choo ‘The Works of Sir Hugh Clifford: A
Literary anad Biographical Approach’ Tesis M.A Jabatan Inggeris, Universiti
Malaya, 1969)
[26][26]
Karya ini telah ditulis oleh Nik Yusof bin Nik Abdul Majid (Datuk Sri Paduka)
dan karya ini selesai ditulis sekitar 1900 karya ini belum ditemui namun ada
disebutkan dalam Hikayat Seri Kelantan.
[27][27]
Tidak diketahui pengarang karya ini dan diselesaikan penulisannya pada 1900,
karya ini juga belum ditemui tetapi kewujudan karya ini ada disebutkan dalam
Hikayat Seri Kelantan.
[29][29]
Pengarangnya ialah Haji Mohd. Said bin Haji Sulaiman, Johor Bahru dan telah
siap ditulis pada 1911. (Kajian tentang karya ini telah dilakukan oleh Ismail
Hussein dalam tesis sarjana yang berjudul “Hikayat Johor: Satu Penyelenggaraan
Teks”)
[30][30]
Ditulis oleh Wan Yahya bin Wan Mahammad Taib diterbitkan di Pulau Pinang dalam
dua versi jawi dan rumi pada tahun 1911
[31][31]
Dikarang oleh Haji Nik Mahmud bin Haji Ismail pada 1914.(Mohd. Taib Osman telah
melakukan kajian ilmiah untuk tesis sarjana beliau yang bertajuk “Hikayat Seri
Kelantan Sebuah Naskah tulisan tangan dari Kelantan”.)
[32][32] Al-Imam
sebuah majalah berkala dalam bahasa Melayu mula diterbitkan pada 1906 di
Singapura yang mempunyai 31 keluaran. Hampir semua keluaran sekurang-kurangnya
mempunyai sebuah rencana, selalunya lebih menganalisis kepada penyakit-penyakit
masyarakat. Dalam celaan dan tegurannya terhadap masyarakat Melayu, Al-Imam
berperanan memberi kesedaran dan menunjukkan kemunduran orang-orang Melayu,
penguasaan bangsa asing terhadap diri mereka, kemalasan mereka, kecuaian
mereka, kekecohan mereka sesama sendiri dan ketidakmampuan mereka bersatu demi
kebaikan bersama. Lihat William R. Roff, Nasionalisme Melayu , Ahmad
Boestamam (terjemahan) Kuala Lumpur, Penerbit Universiti Malaya, 2003, hlm. 64
; Mohd. Sarim Haji Mustajab, “Akhbar dan Majalah Agama Sebelum Perang:
Sumbangan dan Peranannya Dalam Perkembangan Masyarakat” dalam Akhbar dan
Majalah di Malaysia: Sejarah dan Perkembangan, Bangi, Jabatan Sejarah
Universiti Kebangsaan Malaysia, hlm. 32-43
[33][33]
Muhd. Yusof Ibrahim, “Bentuk Perkembangan Pensejarahan Melayu Dekad
1920an-1930an” dalam Kertaskerja Kongres Sejarah Malaysia, Anjuran
Persatuan Sejarah Malaysia pada 26-28
Ogos 1996, Universiti Kebangsaan Malaysia, hlm. 1; Lihat Al-Imam, Jilid 1 (1
Jamadil’akhir 1324 Hijrah : 23 Julai 1906, hlm. 1
No comments:
Post a Comment