Contoh Format RPH Praktikum
Mata Pelajaran dan Kelas | Sejarah Tahun 5 |
Tema / Tajuk | Kedaulatan Negara / 6. Warisan Negara Kita |
Masa | 8.40 – 9.40 pagi (60 minit) |
Standard Kandungan | 6.1 Institusi Raja. |
Standard Pembelajaran | 6.1.4 : Menyenaraikan negara-negara lain di Asia yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja pada masa kini. K6.1.6 : Menyatakan kepentingan mempertahankan institusi raja. K6.1.7 : Menyatakan penghargaan terhadap institusi raja. |
Objektif | Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid akan dapat: 1. Menamakan sekurang-kurangnya empat daripada enam negara-negara lain di Asia yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja pada masa kini. 2. Mengenal pasti sekurang-kurangnya tiga daripada lima kepentingan mempertahankan institusi raja. 3. Menyenaraikan sekurang-kurangnya tiga daripada lima penghargaan terhadap institusi raja. |
Aktiviti | 1. Murid akan ditayangkan dengan video mengenai sistem pemerintahan beraja pada zaman Kesultanan Melayu Melaka. 2. Murid akan menamakan negara-negara lain di Asia yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja pada masa kini. 3. Murid akan mengenal pasti lima kepentingan mempertahankan institusi raja dalam perbincangan kumpulan. 4. Dalam kumpulan, murid akan menyenaraikan penghargaan terhadap institusi raja dalam bentuk peta i-Think. 5. Guru membuat rumusan. |
Kemahiran Pemikiran Sejarah (KPS) | Isu dan Masalah Masa Lalu: – Melihat perubahan dan kesinambungan |
Elemen Merentas Kurikulum (EMK) |
Nilai Murni : Kerjasama, Keyakinan, Bertanggungjawab KPS : Isu dan Masalah Masa Lalu (Melihat perubahan dan kesinambungan) Dimensi Kewarganegaraan : TMK : belajar dengan TMK KBAT : Menganalisis |
Bahan Bantu Belajar | Komputer riba, LCD, Pakej Slaid Pengajaran dan Pembelajaran, Lembaran kerja |
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran | |
Refleksi | *Sila rujuk lampiran catatan refleksi |
PROSEDUR PELAKSANAAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
Langkah |
Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran |
KAEDAH/TEKNIK / BBM / EMK / KPS |
Set Induksi (5 minit) |
Tayangan video : “Sultan Melaka” · Menunjukkan bagaimana taatnya rakyat kepada raja. · Menggambarkan sistem pemerintahan beraja pada masa lalu. · Menunjukkan bagaimana kuasa raja melebihi segalanya. Tajuk : Institusi Raja Isi Pelajaran: · Negara-negara lain di Asia yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja pada masa kini. · Kepentingan mempertahankan institusi raja. ·Penghargaan terhadap institusi raja. |
1. Guru mengarahkan semua murid senyap sebelum
memulakan sesi pembelajaran untuk memastikan semua murid memberi
tumpuan dan perhatian. 2. Guru menayangkan klip video “Sultan Melaka”. 3. Murid-murid diminta menyatakan tentang isi kandungan video tersebut. 4. Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran dan seterusnya memperkenalkan tajuk pelajaran. |
KAEDAH/TEKNIK Kaedah pandang dengar BBM Komputer riba Projektor LCD Pakej Slaid PdP EMK TMK NM – Bertanggungjawab TKP – Visual Ruang KBAT – Menganalisis |
Langkah 1 (30 minit) |
Negara-negara lain di Asia yang mengamalkan sistem pemerintahan beraja pada masa kini. 1. Malaysia (Yang di-Pertuan Agong) 2. Arab Saudi (Raja) 3. Thailand (Raja) 4. Jepun (Maharaja) 5. Kemboja (Raja) 6. Brunei (Sultan) Kepentingan mempertahankan institusi raja. 1) Simbol penyatuan rakyat. 2) Melindungi hak rakyat. 3) Menjamin keamanan negeri. 4) Melantik pembesar negeri. 5) Ketua agama Islam. KPS: Isu dan Masalah Masa Lalu: – Melihat perubahan dan kesinambungan (institusi raja yang masih kekal hingga ke hari ini). |
1. Guru menerangkan tentang institusi raja di Asia
kepada pelajar dengan bantuan pakej slaid PdP yang dipaparkan melalui
Projektor LCD. 2. Kemudian, guru menjelaskan tentang kepentingan mempertahankan institusi raja. 3. Pelajar mendengar penerangan guru sambil mencatat isi-isi penting dalam buku catatan atau pada kertas kosong. 4. Guru menilai tahap penguasaan pelajar terhadap standard pembelajaran 6.1.4 dan K6.1.6 melalui soalan-soalan kuiz yang dipaparkan melalui Projektor LCD seperti berikut :
6. Guru membuat rumusan dan seterusnya menerapkan nilai bertanggungjawab. |
KAEDAH/TEKNIK Kaedah Penerangan (Model Ekspositori) BBM Komputer riba Projektor LCD Pakej Slaid PdP Peta buih EMK TMK NM – Bertanggungjawab TKP – Visual Ruang KPS Isu dan Masalah Masa Lalu: -Melihat perubahan dan kesinambungan |
Langkah 2 (20 minit) |
Penghargaan terhadap institusi raja. 1) Bersatu padu memajukan negara. 2) Mematuhi arahan sultan atau raja. 3) Meraikan ulang tahun Hari Keputeraan sultan atau raja dengan aktiviti yang berfaedah. 4) Menghargai sumbangan institusi beraja. 5) Mengekalkan kestabilan negara. 6) Mematuhi undang-undang negara. 7) Mengekalkan kesetiaan terhadap sultan atau raja. |
1. Murid-murid dibahagikan kepada 7 kumpulan. 2. Ketua kumpulan mengambil gambar, berbincang dan seterusnya menyenaraikan cara menghargai institusi raja dalam peta i-Think. 3. Pelapor diminta untuk menyatakan hasil kerja kumpulan iaitu berkaitan dengan cara menghargai institusi raja. 4. Guru membuat rumusan dan seterusnya menerapkan nilai kerjasama dan bertanggungjawab. |
KAEDAH/TEKNIK Kaedah perbincangan kumpulan BBM Komputer riba Projektor LCD Pakej Slaid PdP Peta bulatan EMK TMK NM – Bertanggungjawab, Kerjasama TKP – Verbal-Linguistik KBAT – Menganalisis |
Penutup (5 minit) |
1. Penutup Kognitif IsI kandungan Pelajaran
|
1. Guru merumuskan keseluruhan isi kandungan pelajaran
dengan bantuan slaid pengajaran dan pembelajaran yang dipaparkan melalui
Projektor LCD. 2. Guru menimbulkan perasaan pencapaian murid dan memberikan peneguhan positif. 3. Guru mengaitkan pelajaran hari ini dengan pelajaran yang akan datang. |
BBM Komputer riba Projektor LCD Pakej Slaid PdP EMK TMK NM – Bertanggungjawab |
No comments:
Post a Comment