Friday 20 January 2017

History Lesson Plan



RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
SEJARAH

Mata Pelajaran dan Kelas
Sejarah  Tahun  4
Tema/Tajuk
Mari Belajar Sejarah
Masa
8.40 – 9.10 pagi (30 minit)
Standard Kandungan:   
    1.1  Mari belajar sejarah

Standard Pembelajaran:

1.1.1      Menyatakan pengertian sejarah dan sumber sejarah
1.1.2      Mengenal pasti konsep masa silam dan ruang berdasarkan garis masa dan kronologi.

K1.1.7 menyatakan kepentingan pengurusan masa dalam kehidupan harian.
Objektif
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid  akan dapat;
i.      Menyatakan pengertian sejarah berdasarkan kamus DBP dan  kamus atas talian seperti wikipedia.com.
ii.     Menyatakan 3 sumber sejarah.
iii.    Melakar jalur masa yang menunjukkan konsep masa silam dan kronologi.
Aktiviti
1.     Memberikan contoh-contoh masa silam dengan menyebut tahun. Contohnya, 1990, 1890 dan sebagainya.
2.     Menyenaraikan peristiwa-peristiwa yang telah berlaku.
3.     Membuat lakaran mengenai jalur masa.
 


EMK
Nilai Murni                           – menghargai masa
TMK                                    – belajar melalui TMK – mencari gambar-gambar yang berkaitan dengan suasana masa silam, contohnya suasana zaman pra-sejarah
Bahan Bantu Belajar
Komputer, LCD,DVD,  buku teks, buku latihan, alat tulis, kad arahan

Tahap Penguasaan
1.          Murid mengetahui tentang pengertian dan kemahiran sejarah.
2.     Murid memahami pengertian dan kemahiran sejarah
Refleksi

Akan diisi kelak...







STRATEGI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

AKTIVITI
EMK/PEDAGOGI
CATATAN
Permulaan (3 minit)
Menonton tayangan video
1. Murid menonton tayangan video ’Merong Mahawangsa’.

2. Guru bertanyakan soalan kepada murid berkaitan  video yang ditayangkan:

a)    Siapa tahu  tajuk cerita ini?
Murid menjawab soalan guru secara lisan
b)    Pada zaman bilakah cerita ini berlaku? Murid menjawab secara lisan
c)    Apakah kerajaan awal Tanah Melayu yang disebut dalam filem tersebut?
            Murid menjawab soalan guru

3. Guru mengaitkan jawapan murid dengan tajuk pelajaran hari ini.

Nilai Murni
-bersyukur
- kerjasama

TKP
TMK
KB
-Menjana Idea
BBM
-Komputer riba, LCD, DVD
- Langkasuka

Aktiviti 1 (10 minit)
1. Dalam kumpulan, murid berbincang untuk menyenaraikan kerajaan-kerajaan Melayu awal yang wujud di Tanah Melayu .
2. Murid-murid berbincang dalam kumpulan masing-masing  menyenaraikan hasil dapatan mereka dalam kertas kosong.
3. Guru meminta setiap ketua kumpulan untuk membentangkan hasil perbincangan di hadapan kelas.
4. Murid membentangkan hasil dapatan masing-masing.
5.  Guru merumuskan pembentangan murid dan menyatakan senarai penuh kerajaan awal di Tanah Melayu.




Nilai
kerjasama
KB
menjana idea


Buku Teks
(Tajuk 4 )
Kerajaan-kerajaan Melayu Awal

*DSKP
Tahap Penguasaan

Aktiviti 2 (10 minit)
1. Guru menunjukkan layar peta di hadapan kelas.

2. Murid di minta menjawab peta apakah ini.

3. Guru juga merumuskan jawapan murid.
  
4. Guru meminta murid memikirkan kedudukan kerajaan-kerajaan Melayu awal pada peta.

5. Murid berbincang dalam kumpulan

6. Guru meminta murid tampil kehadapan melabelkan nama kerajaan Melayu awal mengikut kedudukan pada peta.

7. Murid tampil kehadapan dan melabelkan peta.

8. Guru mengaitkan jawapan murid dengan menerangkan tentang kerajaan-kerajaan Melayu awal yang di labelkan.


KB
Menghubungkait



BBM
Peta

Kedudukan kerajaan-kerajaan Melayu awal pada peta.
Cth:
-       Kedah Tua
-       Patani


*DSKP

Aktiviti 3 (5 minit)
1.  Guru menerangkan kedudukan semua
     kerajaan-kerajaan Melayu awal yang terletak  
     di pesisir pantai.

2.  Murid mendengar dengan teliti penerangan
     guru.

3.  Guru menyoal murid apakah keistimewaan  
     kerajaan-kerajaan Melayu awal?

4.  Murid menjawab soalan guru.

5.  Guru merumuskan jawapan murid.
   

ICT

KB
menjana idea


BBM
Peta

*DSKP

Penutup (2 minit)
1. Guru merumuskan isi-isi penting dalam 
    pelajaran hari ini.
Nilai
bersyukur


















No comments:

Post a Comment